Penyakit  demam kepialu atau yang di kenali dengan nama sentifiknya demam paratifoid (typhoid) merupakan salah satu jenis penyakit yang menyerang organ pencernaan yang di sebabkan oleh pertumbuhan bakteria yang di kenali sebagai salmonella typhi. Bakteria ini di sebarkan oleh arthoropod seperti kutu, tungau dan lalat. Penyakit kepialu ini merupakan salah satu jenis penyakit berjangkit yang boleh menular melalui makanan dan minuman daripada orang yang di jangkiti atau daripada sisa kumbahan yang mengandungi bakteria. Oleh itu, adalah lebih baik jika mencuci tangan dengan bersih sebelum makan dan juga selepas makan. Ini di lakukan untuk mengelakkan bakteria yang dapat masuk ke dalam badan melalui makanan dan minuman.

  Penyakit demam kepialu ini boleh menyerang sesiapa sahaja termasuk kanak-kanak dan orang tua. Faktor pengambilan makanan adalah salah satu yang paling penting dan juga berkait rapat dengan penyakit ini. Salah satu penyebab penyakit kapialu adalah makanan yang kurang berkhasiat dan kurang bersih. Kebersihan tempat penyedian makanan perlu menjalani pemeriksaan agar dapat menjaga kebersihan tempat makanan. Pengamalan diet yang sihat juga sangat mempengaruhi sistem ketahanan badan. Selalunya waktu makan lewat dan membiasakan perut dalam keadaan kosong boleh menyebabkan jangkitan dan kerengsaan pada perut. Keadaan ini akhirnya akan menyebabkan pedih ulu hati dan seterusnya berisiko menyebabkan gejala demam kepialu.

  Simtom demam kepialu ini biasanya pesakit tersebut akan mengalami demam kepialu antara satu hingga tiga minggu selepas mengambil makanan atau minuman yang tercemar. Gejala utama adalah keletihan, demam, sakit perut, sembelit dan sakit kepala. Pesakit juga akan mengalami cirit-birit dan muntah-muntah. Jika tidak di rawat, pesakit boleh mengalami gejala ini secara berterusan sehingga beberapa minggu penyakit ini akan menyebabkan komplikasi seperti perdarahan dan kebocoran saluran penghadaman, keradangan otak, psikosis dan sebagainya.

  Terdapat begitu banyak bahan alam semula jadi yang dapat di gunakan sebagai herba dan ubatan secara terdasional untuk merawat dan mengubati pelbagai penyakit yang di hadapi oleh tubuh badan salah satunya adalah penyakit demam kepialu. Adanya penyakit demam kepialu, dapat di rawat dengan menggunakan ubatan dengan menggunakan alam semula jadi yang di jadikan sebagai herba atau ubtan. Antara beberapa jenis bahan-bahan alam semula jadi yang di gunakan sebagai herba atau ubatan untuk merawat demam kepialu adalah seperti berikut:-

1. Madu Asli.
Madu asli dapat merawat penyakit demam kepialu dengan berkesan. Malah madu dapat mengatasi gangguan proses pencernaan ketika menghadapi penyakit tersebut. Madu asli dapat mengeluarkan dan membunuh bakteria yang meyebabkan masalah kesihatan pada tubuh badan.

Madu Asli
Madu Asli

Cara pengambilan madu untuk merawat penyakit demam kepialu, ambil satu sudu madu asli dan satu cawan dengan air suam. Gaulkan hingga sebati kemudian di minum. Lakukan kaedah tersebut dekerap mungkin pada setiap hari supaya dapat mengembalikan tenaga yang telah hilang sepanjang menghadapi penyakit demam kepialu.

2. Bawang putih.
Bawang putih di gunakan sebagai herba dan ubatan alam semula jadi untuk merawat pelbagai penyakit. Dengan penggunaan bahan alam semula jadi iaitu bawang putih sebagai ubat dapat merawat penyakit yang boleh di rawat tanpa memeberi risiko pada kesihatan tubuh badan. Bawang putih juga dapat meningkatkan sistem kekuatan imunasi dalam badan dan juga dapat membantu menghilangkan toksin atau racun yang melemahkan imunasi tubuh badan, dan dapat mempercepatkan proses penyembuhan.

Bawang Putih
Bawang Putih

Dengan pengambilan bahan alam semula jadi seperti bawang putih secara langsung sekurang-kurangnya dua ulas sebelum makan atau semasa kosong perut dapat membunuh bakteria yang menyebabkan penyakit demam kepilau dengan cepat. Lakukan kaedah ini setiap hari sehingga sembuh sepenuhnya. Denagn kaedah lain pula mencaputkan setengah sudu bawang putih yang telah di kisar dengan segelas susu. Rebus dan di campurkan kesemua bahan hingga mendidih kemudian minum, lakukan kaedah ini dua kali dalam sehari.

3. Kunyit.
Kunyit juga dapat mengatasi masalah pelbagai jenis penyakit salah satunya adalah penyakit demam kepialu. Kunyit juga dapat mengatasi jenis penyakit yang ringan hingga yang parah.

Kunyit
Kunyit

Cara merawat demam kepialu dengan pengambilan bahan alam semula jadi iaitu kunyit, ambil kunyit yang telah di bersihkan dengan air yang bersih dan kemudian di kisar hingga halus dan simpan ke bahagian perut yang sakit akibat demam kepialu.

4. Cuka Apel.
Cuka apel mempunyai asam di dalamnya yang mengandungi asam asid yang dapat membantu menghilangkan panas yang berlebihan dan juga dapat menurunkan suhu badan. Cuka apel juga dapat mencegah tubuh badan kehilangan mineral akibat berpunca cirit-birit.

Cuka Aple
Cuka Aple

Ambil satu sudu cuka apel dan setengah sudu madu asli, campurkan kedua-dua bahan tersebut dengan air suam-suam. Setelah di campur kedua bahan tersebut di gaul hingga sebati kemudian di minum. Lakukan kaedah ini secara berkala pada setiap hari sehingga demam kepilau semakin berkurangan dan sembuh.

5. Cengkih.
Cengkih mempunyai sifat anti bakteria yang dapat di jadi kan sebagai herba dan ubta untuk mengatasi masalah kesihatan seperti penyakit demam kepialu. Cengkih yang di jadikan sebagai minyak berguna untuk mengurangkan intensity cirit-birit dan muntah-muntah akibat demam kepialu.

Cengkih
Cengkih

Ambil cengkih sebanyak lima biji, masukkan ke dalam air yang mendidih. Tunggu sehingga air yang mendidih setengah. Kemudian air rebusan itu di angkat dan di biarkan sehingga suam-suam. Setalah suam air yang rebusan tersebut di minum. Jadikan air tersebut sebagai air minuman yang rutin di minum. Lakukan kaedah ini sehingga demam kepialu semakin pulih dan sembuh.

6. Buah Pisang.
Dengan pengambilan buah pisang untuk di makan adalah salah satu cara yang dapat mengelakkan demam kepialu. Pisang mengandungi protein di dalamnya, serat larut dan dapat meyerap cecair dari usus sehingga dapat membantu mengatasi masalah cirit-birit. Kandungan potassium pada pisang dapat mencengah kehilangan elektrolit dalam tubuh badan semasa mengalami ciritbirit dan demam kepialu. Oleh itu pisang boleh di jadikan ubat alam semula jadi untuk demam kepialu.

Buah Pisang
Buah Pisang

Dengan pengambilan buah pisang sebanyak dua biji, buah pisang yang masak secara berkala atau dengan pengambilan dua buah pisang, di campurkan setengah sudu yogurt dan di campurkan dengan madu asli dapat mengelakkan dan menyembuhkan penyakit demam kepialu. Dengan pengambilan bahan-bahan tersebut selama dua kali sehari dan di lakukan dengan kaedah ini dapat meyembuhkan demam kepialu.

7. Daun Hempedu Bumi.
Daun hempedu bumi yang di kenali dengan nama sentifiknya Andrographis paniculata ini sering di gunakan sebagai herba dan ubat tradisional kerana daun hempedu bumi ini yang rasanya pahit dan sesuai mengatasi masalah pelbagai penyakit termasuklah demam kepialu. Daun hempedu bumi ini dapat menurunkan paras gula, perlindungan fungsi hati, mengurangkan jangkitan saluran pernafasan, mengurangkan sakit sendi(arthritis) dan mengurangkan kolitis ulseratif.

Daun Hempedu Bumi
Daun Hempedu Bumi

Ambil daun hempedu bumi sebarapa banyak dalam bilangan tujuh atau sebelas helai di cuci dengan air yang bersih. Ambil air air yang bersih dan di masukkan daun hempedu bumi dan daun tersebut di rebus. Selepas di rebus biar kan air rebusan tersebut suam-suam dan kemudiannya air rebusan tersebut di minum. Lakukan kaedah tersebut secara rutin dua kali dalam sehari.

8. Daun Basil.
Daun basil ini sangat mirip dengan daun selasih. Daun ini yang mempunyai sifat anti kulat dan antibiotic semula jadi. Daun ini sangat berkesan untuk menghilangkan bakteria, selain itu daun ini juga sangat efektif untuk mengatasi masalah demam kepialu, dapat meredahkan gejala sakit perut dan juga dapat meningkaitan kekuatan imunasi dalam tubuh badan.

Daun Basil
Daun Basil

Sediakan daun basil sebanyak dua puluh helai, satu sudu halia yang telah di kisar halus. Masukkan kedua bahan tersebut dan di rebus hingga mendidih. Biarakn mendidih sehingga air rebusan setengah. Setelah setengah di tuangkan airnya ke dalam gelas dan campurkan pula dengan madu asli sebanyak satu setengah sudu. Apabila air rebusan yang di campurkan dengan madu asli suam-suam, minum air tersebut. Lakukan kaedah tersebut secara berkala setiap hari sehingga demam kepialu berkuarangan sehingga demam tersebut sembuh dengan sepenuhnya.

9. Kulit Buah Manggis.
Kulit buah manggis sangat berkhasiat pada kesihatan tubuh badan manusia. Kulit buah manggis juga dapat mengatasi masalah pelbagai penyakit termasuklah demam kepialu secara semula jadi.

Buah Manggis
Buah Manggis

Ambil kulit buah manggis secukupnya di parut atau di kisar dengan halus. Masakkan air hingga mendidih dan campurkan dengan kulit buah manggis. Setelah mendidih dan airnya setengah. Tuangkan air rebusan tersebut ke dalam gelas dan saring air tesebut. Biarkan air rebusan tersebut hingga suam-suam. Campurkan air rebusan tersebut dengan madu asli satu sudu, gaulkan hingga sebati kemudian di minum. Lakukan kaedah tersebut secara berkala setiap hari sehingga demam kepialu semakin berkurangan dan sembuh sepenuhnya.

   Penjagaan kebersihan diri amatlah penting agar dapat menggelakkan diri dari segala penyakit terutamanya penyakit demam kepialu. Mengamalkan penjagaan kebersihan di sekitar rumah dan diri juga sentiasa di amalkan. Dengan sikap yang mementingkan kebersihan diri seperti kerap menyuci tangan dengan sabun sebelum dan selepas makan, kerap menjaga kebersihan diri juga dapat mengelakkan jangkitan kuman atau bekteria yang membawa penyakit seperti demam kepialu. Oleh itu dengan mengamlakan amalan penjagaan kebersihan diri dan sekliling rumah juga dapat menghapuskan rantaian jangkitan wabak tersebut dari menular.


0 Comments