Penyakit sengal-sengal dengan nama sentifiknya rheumatism biasanya menyerang ketika usia meningkat tua, tetapi ada juga berlaku pada orang-orang muda di sebabkan tekanan atau strest dari kerja di tambahkan pula badan terasa lesu,tidak bermaya malah terasa sengal dan berangin dalam badan. Harus ketahui punca dan penyebab rasa sengal-sengal seluruh badan. Kemungkinan puncanya dari kedudukan waktu tidur juga boleh jadi penyebabnya, adakalanya apabila beralih dan kekal pada posisi tertentu dalam jangka sama yang lama menjadikan tubuh badan terasa sakit pada ke esokkan paginya dan juga berkerja seharian yang banyak duduk tanpa senaman yang sesuai bagi badan.

   Ada beberapa kaedah juga menghilangkan rasa sengal-sengal badan adalah dengan pengawalan makanan, kerana gas yang berlebihan ini datang dari sistem penghadaman. Amalkan pemakanan yang berjadual dan santai, cuba untuk ambil masa dan makan perlahan-lahan dan lebihkan mengunyah. Pastikan banyakan minum air kosong bagi melancarkan sistem penghadaman. Dengan kaedah mengubati sengal-sengal dengan menggunakan bahan-bahan alam semula jadi dan cara merawatnya adalah seperti berikut :-

Bawang merah.
Bawang Merah
Bawang Merah

 Ambil tujuh ulas bawang merah dan di tumbuk atau di kisar. Masakkan dengan kira-kira enam camca besar minyak kelapa asli dan goreng hingga bawang tersebut menjadi hitam. Gunakanlah minyak itu untuk mengosok di bahagian sendi-sendi yang terasa sengal itu.


Halia.
Halia
Halia

  Ambil dua ketul halia kira-kira 10cm, sebiji telur ayam kampung dan madu lebah kira-kira dua camca teh. Halia di parut atai di kisar halus, di bubuh sedikit air dan kemudian di perah ambil air atau jusnya dan masukkan dalam gelas. Masukkan madu dan kuning telur lalu di bancuh hingga sebati. Minumlah dua kali sehari sekali. Boleh juga minum air halia dengan air panas.

Lada Hitam.
Lada Hitam
Lada Hitam

Lada hitam kira-kira dua puluh biji di tumbuk hingga jadi serbuk. Masukkan sedikit minyak kelapa dan minyak kayu putih. Gosoklah pada sendi-sendi yang lenguh-lenguh itu.

Daun Lengkuas.
Daun Lengkuas
Daun Lengkuas

  Daun lengkuas kira-kira lima helai, daun serai wangi tiap helai, daun kunyit lima helai dan daun jerangau lima helai lalu di rebus semuanya dalam satu periuk dengan airnya kira-kira dua gelen kecil. Gunalah air tersebut untuk mandi setiap pagi dan petang.

Daun Serai.
Serai
Serai

Ambil daun serai, daun pandan dan daun kayu putih dan rebuskan. Setelah di rebus biarkan airnya menjadi suam-suam kuku kemudian bolehlah di gunakan untuk mandian pada waktu subuh sebelum matahari terbit. Amlakan kaedah ini selama tiga hari.

  Jangan lupa amalkanlah senaman dan regangan untuk mengelakkan dari berlakunya segal-segal di seluruh tubuh badan. Jangan lupa cuba untuk berehenti dan berehat setiap jam apabila berkerja seharian. Dan ambil masa dan hari untuk berehat secukup masa bagi megelakkan dari tekenan oleh pelbagai masalah yang di hadapi. Amalkanlah hidup yang sihat dan amalkan pengambilan pemakanan yang berkhasiat.