Buasir adalah penyakit yang melibatkan salah satu penyakit yang berlaku pembengkakan pada bahagian vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur, penyakit ini yang di kenali sebagai nama sentifiknya ialah hemoroid. Apabila berlakunya pembengkakan atau benjolan keluar pada vena ia akan menganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, pesakit yang mengalami penyakit ini akan mengalami terasa sakit, perit, gatal, dan berdarah di bahagian dubur. Penyakit ini terjadi di berpunca terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah terengang dan membenjol. Kadangkala benjolan yang terdapat di bahagian vena boleh berlaku pecah terutama sewaktu meneran.

  Penyakit buasir ini dapat di rawat dengan menggunakan cara tradisisonal dengan menggunakan ubatan alam semula jadi. Dengan pengambilan ubatan alam semula jadi tidak akan mendatangkan risiko yang boleh membahayakan kesihatan kepada tubuh badan, kos pengambilan ubatan cara rawatan alam semula jadi dan rawatan tradisional tidaklah tinggi. Antara bahan yang di buat ubatan dan sesuai untuk merawat penyakit buasir adalah seperti berikut:-

1. Bawang putih.
Bawang putih yang di kenali dari nama sentifiknya allium sativum yang boleh di jadikan ubat alam semula jadi untuk merawat penyakit buasir. Bawang putih sangat kaya dengan sulfur yang mengandungi asid amino, meniral dan enzim seperti allinase, peroxidase dan myrosinase malah juga mempunyai agen anti-radang, antibakteria,astringen dan detoksifikasi. Dalam asid amino yang di sebut alliin, ketika bawang putih di kisar alliin di tukar menjadi allicin oleh enzim,allinase. Allicin berfungsi untuk menjadi egen anti bakteria yang kuat untuk menghilangkan bau. Fungsi bawang putih untuk merawat penyakit buasir juga dapat meningkatkan peredaran darah, menghancurkan pelbagai bakteria usus dan melindungi saluran darah.

Bawang Putih
Bawang Putih

Kaedah merawat buasir dengan menggunakan bawang putih boleh di sapukan secara langsung di kawasan yang berpenyakit ,bawang tersebut di tumbuk halus atau di kisar dalam beberapa biji,  bawang putih juga boleh di makan mentah begitu sahaja.

2. Cuka Apel.
Cuka apel juga salah satu yang boleh di buat ubatan alam semula jadi bagi merawat penyakit buasir. Cuka apel ini sangat mudah di dapati.

Cuka Apel
Cuka Apel

Kaedah menggunakan cuka apple sebagai ubatan alam semula jadi untuk merawat penyakit buasir , caranya adalah dengan merendam kapas dalam cuka apel. Kemudian sapukan dengan perlahan-lahan ke kawasan penyakit tersebut. Ulangi proses ini sehingga hilang rasa sakit pada bahagian tersebut meredah. Cuka apel juga boleh di campurkan ke dalam air untuk buat membilas dubur dan ketika waktu mandi.

3. Lidah buaya/ Aloe vera.
Lidah buaya yang mengandungi sifat anti-radang dengan gel yang sejuk juga  boleh di buat ubat dan dapat merawat masalah penyakit buasir. Gel lidah buaya dapat menenangkan, melegakan dan menstabilkan saluran darah yang meradang malah mengurangkan ukuran benjolan buasir.

Aloe vera.
Aloe Vera

Kandungan arakiinon dalam lidah buaya dapat mengetatkan dinding saluran pencernaan dan mendorong kandungan usus keluar dengan lembut. Ini menjadikan najis yang keluar lebuh mudah bergerak untuk mengelakkan penyumbatan yang akan menyebabkan akan berlakunya penyakit buasir.

4. Richweed (Akar Batu)
Richweed yang di kenali sebagai akar batu ,dalam bahasa sentifiknya yang di kenali sebagai collinsonia Canadensis adalah salah satu herba dari keluraga pudina. Bahan ini biasanya di buat sebagai ramuan minuman untuk mengurangkan keradangan buasir dan dapat mencegah urat varises. Varises adalah pembengkakan atau pelebaran pembulu dan vena yang di sebabkan pengempulan darah di dalam pembulu vena yang berwarna unggu atau biru gelap, dan tumpukam bengkak atau benjolan.

Richweed

Richweed 

Bahan ini terkenal dengan sifat diuretik, antioksidan, antispasmodik, astrigen, tonik dan sedatif. Bahan ini sangat berguna untuk melindungi dan menguatkan lapisan usus dan saluran darah di dinding dubur. Kaedah penggunaan bahan tersebut untuk merawat penyakit buasir, bahan tersebut di rebus dan tunggu hingga suam-suam kemudian sapukan terus di bahagian dubur yang mengalami penyakit buasir.

5. Kulit pokok Oak Putih
Kulit pokok Oak ini boleh di dapati kedai-kedai yang menjual herba di pasaran. Pokok Oak biasanya tumbuh di daerah Asia yang sejuk seperti di portugis, maroko dan spanyol  yang tumbuh di persekitan halam rumah. Kulit pokok Oak boleh di buat ubat untuk merawat penyakit buasir dan di kenali dengan nama sentifiknya quercus alba. Bahan ini mempunyai zat yang kuat untul merawat penyakit buasir dalaman dan luaran. Kulit oak putih mempunyai sifat antiseptic, tonik, dan hemostatik yang dapat menyembuhkan penyakit buasir pada tahap yang agak teruk sehingga berdarah.

Pokok Oak
Pokok oak

Bahan ini yang mengandungi kalsium dan tannin yang tinggi dari kuli oak putih dapat menguatkan kapilari usus dan melindungi tisu lembut dari rectum yang terdapat di saluran dubur. Eksrak kulit kayu oak putih mempunyai kesan pembersihan pada permukaan mukosa yang bengkak dan sakit untuk menghilangkan rasa gatal-gatal dan ketidak keselesaan yang di sebabkan berpunca dari penyakit buasir. Kaedah penggunaan bahan tersebut untuk merawat penyakit buasir, kulit oak putih di rebus atau di kukus untuk mengeluarkan cecair yang dapat di sapukan di bahagain dubur yang mengalami penyakit buasir dan bahan tersebut juga boleh di buat sebagai the untuk di minum untuk menyembuhkan penyakit buasir di dalaman dan luaran.

6. Kacang Bendi
Kacang bendi di yakini berkhasiat untuk merawat penyakit buasir dan berkhasiat pada kesihatan tubuh badan. Khasiat kacang bendi berfungsi mencuci hati, menstabilkan kadar gula darah, melicinkan usus besar, mencernah dan menyembuhkan penyakit sembelit pada usia yang lanjut, membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus, meneutralkan ulcer dan mengurangkan kekejanagn persendian, meringankan radang paru-paru dan baik untuk perkembangan otak.

Sayur Bendi
Sayur Bendi

Kaedah penggunaan kacang bendi untuk merawat penyakit buasir, biji kacang bendi di rebus hingga mendidih. Di biarkan hingga suam-suam kemudian di minum air rebusan tersebut. Fungsinya adalah melawaskan pembuangan air kecil, mengurangkan keradangan bengkak pada dubur  akibat penyakit buasir.

7. Manjakani.
Majakani amat sinonim dengan pengamalan penjagaan kecantikan oleh kaum wanita. Sehingga kini amalan penggunaan bahan tersebut di gunakan sebagai herba. Manjakani ini dapat mensabilkan hormon dan melancarkan peredaran darah, membantu memberi tenaga dan sangat mujarab untuk merawat luka dalam dan luaran.

Manjakani
Manjakani

Kaedah penggunaan  Manjakani sebagai ubatan merawat penyakit buasir. Ambil dalam beberapa buah manjakani di rebus dan bahan tersebut di masak hingga mendidih. Setelah mendidih air rebusan di biarka suam-suam dan ambil kain yang bersih di celupkan ke dalam air suam tersebut kemudiannya di letakkan di bahagian dubur yang membengkak akibat penyakit buasir. Air rebusan tersebut juga boleh di minum agar dapat memberi tenaga dalam badan dalam masa yang sama buasir juga dapat di rawat melaui dalaman.

  Penyakit buasir ini biasanya akan berlaku apabila individu yang memang ada penyakit buasir melakukan sesuatu kerja atau aktiviti seperti mengangkat berat dan melakukan sesuatu kerja sehinggah agak terasa penat, penyakit buasir akan mendatang. Penyakit buasir ini adakala juga datang secara tiba-tiba berpunca dari pengambilan pemakanan yang tidak konsesten dan tidak menjaga pemakanan yang baik. Sekiranya penyakit buasir ini masih menyerang dan tidak dapat di kawal dengan menggunakan ubatan alam semula  haruslah berjumpa dengan doktor pakar berkaitan dengan penyakit tersebut. Penjagaan kesihataan amatlah penting, merawat dan pengambilan ubatan tradisonal secara alternatif, begitu juga pengambilan ubatan di kilink atau di hospital haruslah bertepatan dengan penyakit yang di alami agar dapat mencegah, memulihkan dan meredahkan penyakit dari menular atau berjangkit pada tempat yang lain terutamanya penyakit buasir.

0 Comments