Penyakit Asma merupakan salah satu penyakit paru-paru yang sukar bernafas atau sesak nafas. Penyakit Asma di ketegorikan sebagai penyakit kronik yang membengkak dan menyepit di bahagian saluran pernafasan. Bila berlakunya serangan penyakit ini mungkin akan mengalami seperti bunyian bersiul apabila bernafas dalam bahasa sentifiknya mengalami ‘wheezing’ dan berlakunya kesesakan bahagian dada,sesak nafas dan batuk. Biasanya batuk sering berlaku pada waktu malam atau awal pagi. Dan penyakit asma ini boleh mengancam nyawa dan bersiko tinggi jantung berhenti jika tidak di rawat lebih awal.
  Punca penyakit asma ini sebenarnya belum di ketahui akan tetapi puncanya dikaitan beberapa faktor tersebut seperti alergi, pencemaran udara, jangkitan pernafasan, emosi, keadaan cuaca, kandungan makanan, dan juga beberapa pengambilan ubat. Biasanya asma ini akan menyebabkan simptom berlakunya seperti batuk, sesak nafas, dan juga sesak dada.
   Terdapat banyak kaedah rawatan untuk mengatasi penyakit asma ini. Rawatan penyakit asma dengan rawatan secara tradisional dengan pengambilan ubat-ubatan alam semula jadi selamat di gunakan dan juga sangat mudah untuk mendapatkannya bahan-bahan alam semula jadi malah tidak memerlukan kos yang agak mahal.
   Selain penggunaan ubatan tradisonal dengan menggunakan ubatan alam semula jadi untuk merawat penyakit asma,  juga perlu berjumpa dengan doktor bertujuan buat pemeriksaan untuk mengetahui diagnosis dan rawatan rapi atau rawatan susulan. Pengambilan bahan ubatan alam semula jadi adalah seperti berikut :-

1. Madu Asli.
Madu asli mempunyai khasiat dan manfaat kepada tubuh badan.
Madu asli adalah yang sering di gunakan sebagai ubat  tradisional yang paling berkesan untuk merawat penyakit asma. Selain itu,madu asli dapat menyembuhkan pelbagai jenis penyakit terutamanya penyakit asma. Madu asli berkesan untuk menipiskan dan mengurangkan kahak yang menghalang saluran pernafasan. Dengan pengambilan madu asli kahak yang menghalang saluran pernafasan dapat di keluarkan dengan lebih mudah.
madu asli
Madu asli
Kaedah rawatan tradisonal merawat penyakit asma ini hanya melakukan dengan pengambilan madu asli. Ambil madu asli dua atau tiga sudu di campurkan dengan air suam secawan. Kemudian kacau hingga sebati, selepas itu minum air madu secara berkala atau berselang waktu dan juga secara rutin setiap hari sekurang-kurangnya dua kali sehari. Di lakukan pada waktu pagi dan malam sebelum tidur. Jika penyakit asma berulang maka perlu menambah sisi dan waktu pada awalannya dua iaitu tiga sudu hingga tiga atau empat sudu. Dan boleh di tambahkan dengan serbuk kunyit satu sudu untuk mendapatkan khasiat yang lebih berkesan.

2. Bawang Putih.
Khasiat bawang putih ini dapat mengatasi pelbagai penyakit dan dapat mengatasi penyakit asma. Akan tetapi ada beberapa pendapat individu bimbang akan bahaya bawang putih jika dimakan dengan mentah. Di sebaliknya jika bawang putih di makan dengan dos atau beberapa biji bawang dengan betul dan juga caranya yang betul dapat menghasilkan kebaikan dan faedah yang sangat optimum dalam merawat asma dan juga sesak nafas.
Bawang putih
Bawang putih

Kaedah dalam pengambilan bawang putih untuk merawat penyakit asma, ambil sedikit cengkih, bawang putih dan masukkan ke dalam air. Masakkan air campuran cengkih dan bawang hingga mendidih. Ambil airnya dan campurkan dengan susu dua sudu dan boleh diminum. Rawatan ini sangat berkesan dan cepat dalam mengatasi masalah dan mempercepatkan saluran pernafasan yang tersumbat. Pengambilan bawang putih ini sangat baik pada pesakit yang mengalami penyakit asma dan sangat baik untuk kesihatan paru-paru

3. Kunyit.
Kunyit banyak khasiatnya bagi kesihatan tubuh badan dan juga kecantikan. Biasanya kunyit sering di gunakan sebagai ramuan untuk membuat ubat herba tradisional. Dengan bahan ini boleh di percayai untuk di jadikan sebagai ubat semula jadi untuk merawat penyakit asma secara alam semula jadi tanpa menyebabkan kesan sampingan kepada kesihatan dan tubuh badan.
Kunyit dan serbuk kunyit
Kunyit

Kaedah dengan pengambilan kunyit sebagai ubat tradisional untuk merawat penyakit asma, ambil sedikit kunyit di kupas dan di bersihkan. Kemudian potong beberapa bahagian dan rebus hingga mendidih. Setelah mendidih taungkan airnya ke dalam air, tunggu beberapa saat hingga suam-suam dan minum air masak yang di campurkan dengan kunyit secara berkala.

4. Halia.
Halia banyak khasiat nya bagi kesihatan tubuh badan untuk mengatasi pelbagai masalah kesihatan dan pelbagai jenis penyakit salah satu nya adalah penyakit asma. Dalam beberapa kajian bahawa halia ini dapat membantu mengurangkan keradangan pada saluran pernafasan dan juga dapat mencegah pereganggan atau kekejangan pada saluran pernafasan. Selain itu halia juga dapat meningkatkan kestabilan otot seperti beberapa otot penyakit pada asma atau saluran pernafasan.
Halia
Halia

Kaedah pengambilan halia sebagai ubat tradisional untuk merawat penyakit asma , ambil halia secukupnya di kupas dan di bersihkan dengan air bersih, dipotong menjadi kepingan kecil. Kemudian masukkan ke dalam kuali dan rebus, tunggu sehingga rebusan tersebut mendidih. Selepas itu, tunggu sehingga suam dan di minum. Lakukan secara rutin setiap hari dua kali sehingga sembuh.

5. Bunga Katarak Alias Daun Kitolod (Hippobroma longiflora).
Bunga katarak alias daun kitolod yang di kenali sebagai hippobroma longiflora dalam nama sentifiknya. Daun ini memiliki khasiat yang sangat berkesan untuk merawat pelbagai penyakit dan dapat mengatasi masalah penyakit asma secara alam semula jadi.
Bunga Katarak Alias Daun Kitolid
Bunga Katarak Alias Daun Kitolod
(Hippobroma Longiflora)

Kaedah merawat penyakit asma dengan pengambilan bahan bunga katarak alias daun kitolod, sediakan daun tersebut sebanyak dua helai dan di cuci dengan air bersih kemudian di rebus dalam secawan hingga mendidih. Setelah mendidih di biarkan sehingga suam. Kemudian airnya di minum ,lakukan secara rutin setiap hari dua kali sehari sehingga asma semakin pulih.

6. Bunga Kenanga Kering.
Bunga kenanga adalah salah satu jenis tanaman bunga hiasan yang terdapat di persekitaran taman. Bunga kenanga juga bermanfaat terhadap kesihatan tubuh badan dan juga dapat mengatasi masalah penyakit asma secara alam semula jadi tanpa menyebabkan kesan sampingan terhadap kesihatan.
Bunga Kenanga kering dalam mangkuk
Bunga Kenanga Kering

Kaedah membuat ubat herba tradisional untuk mengatasi masalah penyakit asma dengan menggunakan bunga kenanga kering, sediakan bunga kenaga kering dan rebus bunga kenanga kering dengan menggunakan satu cawan sehingga mendidih. Setelah mendidih biarkan dalam beberapa saat sehingga sejuk. Kemudian minum air rebusan bunga kenanga secara berjadual dan berkala setiap hari dan kerap dua kali sehari. Untuk mengelakkan asma, pangambilan bunga kenanga kering untuk memekan secara rutin sekali dalam sehari.

7. Buah Cerami.
Buah cerami ini mempunyai khasiat untuk kesihatan yang baik dan dapat mengatasi masalah pelbagai penyakit terutamanya penyakit asma. Buah cerami yang di kenali dengan nama sentifiknya phyllanthus acidus juga di guanakan untuk ubatan tradisional bagi mengatasi masalah penyakit asma yang kuat dan juga sangat cepat untuk melegahkan sesak nafas. Dalam kaedah lain dengan beberapa bahan campuran yang di perlukan seperti buah cerami, enam biji serami, satu biji bawang merah dan satu perempat genggam akar kara.
Buah Cerami di atas pokok
Buah Cerami

Kaedah untuk membuat ubat asma dari buah cerami, bersihkan terlebih dahulu buah cerami dan di tumbuk atau di kisar dengan bahan lain. Selepas itu rebus bahan yang telah di kisar dengan air segelas. Tunggu sehingga rebusan mendidih, setalah mendidih angkat air rebusan tersebut di tapis dan di biarkan air rebusan suam. Kemudain minum air rebusan tersebut. Lakukan secara berkala dan berjadual pada setiap hari sebanyak dua kali sehari sehingga sembuh.

8. Minyak Kayu Putih.
Minyak kayu mempunyai kandungan eucalyptol yang dapat memecahkan lender. Minyak kayu putih juga sangat berkesan untuk mengatasi masalah sesak nafas yang berpunca dari gejala penyakit asma. Selain itu minyak kayu putih sangat baik pada kesihatan tubuh badan dari membuang angin kotor dalam tubuh badan.
Minyak Kayu Putih
Minyak Kayu Putih

Kaedah menggunakan minyak kayu putih untuk merawat penyakit asma, titiskakan minyak kayu putih pada tuala lembus dan bersih atau tisu, letakkan pada kepala seperti mengalami demam panas. Lakukan cara ini dengan kerap setiap hari, pada waktu pagi dan malam sebelum tidur. Boleh juga di gunakan dengan kaedah lain dengan cara menetiskan beberapa titisan ke dalam air mendidih. Kemudian wap yang keluar dari rebusan tersebut di hidu aroma bauan minyak kayu putih dengan tarik nafas yang panjang. Cara ini sanagt cepat dan selamat menganangi masalah penyakit sesak nafas yang di sebabkan masalah penyakit asma.


0 Comments