Cacar air boleh menjangkiti melalui sentuhan secara langsung kepada lepuh air yang pecah ataupun melalui cecair pernafasan. Cacar air ini adalah sejenis penyakit kulit yang timbul berpunca dari bakteria atau virus yang di kenali sebagai varicella zoster. Gejala jangkitan dan mula awal cacar ini secara amnya akan menyababkan gejala atau tanda seperti demam, rasa tidak sihat dan letih lima hari sebelum ruam timbul. Ruam ini bermula bintik merah yang kecil dan gatal seperti jerawat pada semua badan termasuklah mulut.

 Biasanya ruam yang di sebabkan penyakit cacar bermula di bahagian dada dan belakang badan, kemudian merebak ke muka, kepala, kedua-dua lengan dan kaki. Ia juga boleh merebak ke seluruh tubuh badan termasuklah mulut, kelopak mata dan kawasan bahagian sulit. Ruam akan berubah menjadi lepuh berisi air yang menyebabkan rasa gatal. Lepuh atau cecair benjolan kecil akan pecah dan akhirnya mengering. Kebiasannya seminggu untuk semua lepuh menjadi kering. Demam ruam ini  badan akan terasa sangat lemah dan juga hilang selera makan.

  Dalam masa dua puluh empat jam, ruam-ruam akan kelihatan seperti lepuh air iaitu blister, kemudian ia akan pecah. Setelah pecah ia akan mengring dan menjadi keruping selama empat ke lima hari. Bintik-bintik baru akan terus timbul lima hari dan mengambil masa dua minggu akan menghilang. Penyakit ini sering di sebut penderitaan yang lengkap setelah menderita cacar air.
Biasanya jangkitan cacar air ini terjadinya sekali atau beberapa kali dalam seumur hidup. Walau bagaimanapun, virus ini mengkin tersembunyi dan berulang sebagai kayap dengan nama sentifiknya shingles kepada orang dewasa dan kadang-kala terjadi pada kanak-kanak.

Jenis ubatan atau herba alam semula jadi ini sangat berkesan untuk merawat cacar air. Terdapat banyak jenis ubat dan herba alam semula jadi yang boleh di dapati di persekitan dan di sekeliling halaman. Antara ubatan atau herba alam semula jadi yang di gunakan untuk merawat penyakit cacar air adalah seperti berikut :-

Air Kelapa Muda.
  Dengan minum air kelapa muda secara rutin setiap hari  penyakit cacar air akan makin pulih dan hilang, kerana air kelapa muda mampu menghilangkan rasa panas pada individu yang mengalami penyakit tersebut. Dan proses mengeringkan luka akam cepat sembuh secara semula jadi yang di sebebkan penyakit cacar air

Kelapa Muda
Kelapa Muda

Untuk penggunaan air kelapa muda sebagai ubat semula jadi untuk penyakit cacar air. Ambil air kelapa muda dan di campurkan dengan madu asli di gaul hingga sebati kemudian minum air kelapa tersebut. Lakukan cara tersebut secara berkala untuk mendapatkan hasil yang maksimum agar penyakit cacar air makin pulih dengan cepat.

Madu Asli
  Madu Asli mempunyai khasiat dan juga dapat mengatasi pelbagai penyakit dan juga di jadikan bahan semula jadi untuk kecantikan. Madu asli mempunyai bahan-bahan yang bermanfaat untuk mencegah jangkitan pada kulit di bahagian badan yang di sebabkan cacar air. Oleh itu madu asli ini sangat sesuai di gunakan sebagai ubat alam semula jadi untuk mencegah penyakit cacar air yang boleh menyebabkan jangkitan pada kulit.

Madu Asli
Madu Asli

Untuk menggunakan madu asli sebagai ubat alam semula jadi untuk mencegah masalah penyakit cacar air. Ambil madu asli sebanyak enam sudu besar. Tiga sudu di campurkan ke dalam gelas yang berisi dengan air suam. Manakala tiga sudu selebihnya di simpan ke mangkuk atau piring kaca. Mangkuk kaca yang berisi madu, madu tersebut di sapukan ke tempat luka yang di sebabkan penyakit cacar air dan di biarkan beberapa minit. Setalah mengering madu asli pada kulit. Minum air yang berisi madu yang telah di asingkan. Lakukan kaedah ini secara rutin setiap hari agar penyakit cacar air semakin pulih dan kulit akan bersih dan cantik.

Kacang Hijau.
  Kacang hijau yang mempunyai kandungan nutrisi dapat di gunakan sebagai ubat alam semula jadi untuk mengatasi masalah kesihatan seperti penyakit cacar air. Kacang hijau memang berkhasiat pada kulit dan juga dapat mengatasi masalah kulit kering. Kandungan nutrisi yang terdapat pada kacang hijau sangat baik untuk memulihkan dan menghilangkan parut yang di sebabkan penyakit cacar air.

Kacang Hijau
Kacang Hijau

Kaedah menggunakan kacang hijau sebagai ubat alam semula jadi untuk merawat penyakit cacar air, ambil kacang hijau dan rendamkan dengan air yang bersih. Rebuskan kacang hijau sehingga kembang. Setelah kembang, tapiskan kacang hijau dan kisar atau tumbuk kacang hijau hingga halus. Gunakan kacang hijau yang telah di kisar untuk di sapukan ke bahagaian yang terkena penyakit cacar air ke seluruh badan sehingga merata. Biarkan beberapa saat sehingga kering. Kemudian bolehlah di bersihkan atau di bilas dengan air yang bersih. Lakukan kaedah tersebut secara rutin setiap hari dua kali sebelum mandi sehingga penyakit cacar air berkurangan dan semakin pulih.

Kunyit.
  Kunyit dapat menyembuhkan cacar air sangat berkesan kerana kunyit mempunyai sifat anti virus dan anti bakteria sehingga dapat membunuh  virus dan bakteria yang terdapat pada penyakit cacar air. Kunyit yang di gunakan sebagai herba atau ubat alam semula jadi dapat menghilangkan parut yang di sebabkan luka atau cacar air dengan cepat secara alam semuala jadi.

Kunyit
Kunyit

Kaedah untuk menggunakan kunyit sebagai ubat atau herba alam semula jadi untuk mengatasi masalah penyakit cacar air. Ambil seberapa banyak dan madu asli. Cuci kunyit dengan air bersih kemudian tumbuk atau kisarkan dengan halus. Setalah halus campurkan degan madu asli, di gaul dengan sebati hingga pekat.Serbuk kunyit juga boleh di gunakan. Sapukan campuran bahan tersebut di bahagian kulit yang terkena penyakit cacar, biarkan mengering dan kemudian cuci dengan air suam. Lakukan kaedah ini dua kali serhari sehingga penyakit cacar berkurangan dan kulit akan sembuh secara semula.

Halia.
  Halia adalah salah satu bahan yang di buat ubat dan herba alam semula jadi untuk merawat pelbagai penyakit termasuklah cacair air. Halia ini sering di gunakan dan di jadikan sebagai bahan pembuatan ubatan secara tradisonal. Selain itu halia juga dapat mengatasi masalah penyakit berkaitan cacar air. Halia juga dapat mengurangkan kegatalan dan juga dapat mempercepatkan proses penyembuhan cacar air.

Halia
Halia

Kaedah untuk menggunakan halia sebagai herba atau ubat untuk merawat penyakit cacar air, sediakan halia sebarapa banyak kemudian di tumbuk atau di kisar halus, dan campur kan dengan asam jawa. Sediakan air bersih tujuh gelas. Campur kan ke semua bahan tersebut dan di panaskan hingga mendidih tunggu sehingga airnya setengah. Setelah setengah air yang yang mendidih sehingga lima atau empat gelas, di saring airnya dan di biarkan suam-suam. Kemudian airnya di minum . Lakukan kaedah ini secara berkala setiap hari agar penyakit cacar air berkurangan dan semakin pulih.

Lada Atau Cili Api.
  Lada atau di kenali sebagai cilia api bisanya di gunakan sebagai bahan masakkan untuk menjadikan lebih enak. Lada juga mempunyai khasiat untuk mengurangkan dan dapat meyembuhkan penyakit cacar air. Akan tetapi ramai yang tidak pernah cuba dan ada segelintir ragu-ragu dengan penggunaan bahan tersebut sebagai ubat untuk merawat cacar air.

Lada/ Cili Padi
Lada

Walaupun memakan lada akan terasa pedas, tetapi menggunakan lada juga dapat menyembuhkan luka yang di sebabkan cacar air. Apa yang utama di lakuakan adalah bersihkan dahulu luka terlebih dahulu dan bersihkan dengan anti gatal. Kemudian sapukan pada serbuk lada pada luka yang di sebabkan cacar air.

Cendana.
Cendana sangat efektif dan sangat ampuh sekali untuk mengatasi masalah penyakit cacar air. Cendana juga dapat mengatasi parut atau bekas luka di sebabkan cacar air.

Kayu Cendana
Kayu Cendana

Kaedah menggunakan cendana sebagai ubat dan herba untuk merawat penyakit cacar air, ambil kayu cendana dan haluskan sehingga menjadi serbuk. Masukkan ke dalam air suam- suam sedikit dan di gaul sehingga air nya bertukar warna menjadi coklet sedikit. Apabila ia sedikit pekat, sapukan ke kulit yang ada luka yang di sebabkan oleh cacar air.

Buah Mengkudu.
Buah mengkudu dapat mengatasi masalah pelbagai jenis penyakit. Salah satu kelebihan buah ini juga dapat merawat penyakit cacar air dan penggunaannya sebagai ubat dan herba adalah selamat dan tidak membahayakan kesihatan. Buah ini sangat berkhasiat pada kesihatan tubuh badan.

Mengkudu
Buah Mengkudu

Kaedah penggunaan buah mengkudu sebagai ubat dan herba untuk mengatasi masalah penyakit cacar air, ambil beberapa buah mengkudu dan di cuci dengan air yang bersih. Kupas kulitnya dan di kisar. Ambil jusnya untuk di minum. Minum secara berkala setiap hari sehingga penyakit cacar air semakin sembuh.

Daun Jarak.
Daun jarak dapat menyembuhkan cacar air secara alam semula jadi dan juga selamat tanpa menyebabkan kesan sampingan terhadap kesihatan tubuh badan.

Daun Jarak
Daun Jarak

Keadah menggunakan daun jarak sebagai ubat dan herba untuk mengatasi masalah kesihatan seperti cacar air, sediakan daun jarak empat hingga tujuh helai lembar. Cuci hingga bersih dengan air yang bersih. Masukkan daun tersebut ke dalam air dan di rebus hingga mendidih. Setelah itu tuangkan air tersebut dalam gelas dan biarkan ia menjadi suam-suam. Gunakan air suam tersebut untuk di buat mandi. Lakukan kaedah ini secara teratur setiap hari dua kali pada waktu pagi dan petang apabila ketika hendak mandi.

0 Comments