Penyakit resdung ini sangat terkenal dengan segala simptomnya yang menyerang pada individu. Penyakit ini boleh menyerang semua orang, pelbagai masyarakat dan usia. Pesakit yang mengalami penyakit ini banyak di temui tinggal di kawasan dengan suhu yang sangat rendah sama ada individu atau masyarakat dan punca penyakit ini juga adalah salah satu dari suhu yang sangat rendah. Apabila penyakit ini berlaku pada individu, ia akan berlakunya keradangan di bahagian dinding sinus yang terletak di bahagian rongga tulang pipi dan juga di bahagian dahi yang sudah di penuhi udara.

  Resdung ini akan menghasilkan cecair yang di kenali sebagai hinggus atau lender yang berfungsi mengekalkan suhu dan kelembapan udara yang akan memasuki bahagian paru-paru. Punca penyakit resdung ini bermulanya apabila virus influenza menyerang tubuh badan individu sehingga tubuh badan merasa sakit di bahagian kepala. Penyakit ini juga boleh menyebabkan hidung tersumbat dan kekadang boleh mengeluarkan cecair kekuningan kehijauan. Penyakit tersebut juga boleh menyebabkan rasa sakit pada bahagian muka terutamanya di sekitar hidung dan gatal-gatal pada hidung malah boleh menyebabkan rasa berbau.

  Penyakit resdung ini tidak perlu memerlukan rawatan khas untuk mendapatkan ubatan dan rawatan. Penyakit resdung ini akan pulih sendiri dari masa ke semasa sehingga keadaan badan normal kembali. Akan tetapi rawatan dan mengatasi penyakit resdung ini boleh di lakukan dengan menggunakan ubat alam semula jadi untuk mencegah penyakit tersebut. Berikut adalah beberapa kaedah rawatan dan mengubati penyakit resdung dengan menggunakan alam semula jadi yang boleh di amalkan.

1. Minyak Kayu Putih.
Minyak Kayu Putih
Minyak Kayu Putih

  Minyak kayu putih mempunyai khasiat pada kesihatan tubuh badan. Minyak kayu putih  berfungsi untuk menghagatkan tubuh badan selain itu juga minyak kayu putih dapat mengatasi masalah penyakit resdung. Dengan cara menghidu minyak kayu putih atau di campurkan dengan air suam di titiskan dalam beberapa titisan minyak kayu putih dalam mangkuk kaca, di hidu wapnya. Wap yang mempunyai kandungan penting  untuk melancarkan saluran pernafasan untuk membuang lender dari hidung sehingga mengalami masalah kesesakan hidung yang di sebabkan penyakit resdung. Dengan cara ini dapat mengurangakan masalah penyakit resdung yang di alami.

2. Garam.


Garam
Garam

   Garam tidak di ragukan lagi bagi  mengatasi masalah kesihatan tubuh badan dari pelbagai jenis penyakit. Garam mempunyai manfaat dan khasiatnya tersendiri untuk merawat masalah kesihatan seperti penyakit resdung. Cara menggunakan air garam ini sebagai ubat alam semula jadi untuk penyakit resdung adalah sangat mudah dengan membersihakan hidung dengan menggunakan air garam biasa dan di camurkan dengan air suam. Dengan kaedah ini dapat membunuh bakteria dan kuman yang tersimpan di saluran hidung. Selain menggunakan air suam di campurkan garam, mandian air suam juga dapat mengatasi masalah penyakit resdung.

3. Meletakkan kain lembut dengan air suam di bahagian dahi dan hidung.

Air Suam Dan Kain Lembut
Kain Lembut dan Air Suam

   Penyakit yang mengalami seperti sakit kepala yang boleh timbul akibat penyakit resdung yang menyerang tubuh badan di sebabkan oleh cecair yang tersembut di saluran hidung. Salah satu cara untuk mengatasi masalah ini dengan memapatkan dan meletakka kain yang terasa hangat di bahagian hidung dengan menggunakan air suam. Caranya meletakkan kain lembut di hidung dengan kedudukan badan terlentang sehingga lebih mudah untuk membuka rintangan atau rongga di bahagian  hidung.

4. Serai.
serai
Batang Serai

   Serai adalah salah satu jenis tanaman yang umumnya di gunakan sebagai bahan masakkan. Selain itu, serai ini juga dapat mengatasi pelbagai masalah kesihatan termasuklah penyakit resdung. Penggunaan bahan masakkan seperti serai ini sangat sesuai merawat resdung. Ambil beberapa batang serai, di rebus dan di campurkan dengan minyak kayu putih dan di hidu wap nya yang hangat agar dapat mengurangkan dan mematikan bekteria yang berpunca dari penyakit resdung.

5. Bawang putih.

bawang putih
Bawang Putih

  Bawang putih ini juga salah satu bahan penyedap makanan. Bawang putih mempunyai khasiat yang dapat mengatasi pelbagai jenis penyakit, salah satunya penyaikt resdung dengan selamat tanpa menyebabkan kesan sampingan yang berisiko tinggi. Ambil beberapa biji bawang putih di campurkan dengan halia di kisar. Setalah di kisar halus masukkan ke dalam air yang menggunakan enam cawan dan di rebuskan. Kemudian biarkan air rebusan itu di campurkan dengan garam halus sedikit dan di minum. Fungsinya adalah untuk membunuh bekteria di bahagian hidung yang akan berpunca dari penyakit resdung. Minumlah air ramuan tersebut mengikut jadual dan berkala.

6. Daun rama-rama, Daun bidara dan Daun Pahit.

Daun rama-rama
Daun Rama-rama
Daun Pahit
Daun Pahit
Daun Bidara
Daun Bidara

   Banyak yang tidak tahu dengan kelebihan daun rama-rama. Banyak khasiat daun tersebut terhadap kesihatan tubuh badan. Daun-daun ini juga dapat mengatasi pelbagai masalah kesihatan dan juga masalah penyakit resdung. Tiga jenis daun ini dapat mengatasi masalah penyakit resdung dengan selamat dan tidak akan menjejaskan kesihatan. Ambil salah satu daun tersebut dengan secukupnya kemudian cuci dengan bersih. Kisar atau blander daun tersebut sehinggah halus dan perah ambil air kisaran yang telah di perah dan tapis. Titiskan beberapa titisan ke lubang hidung. Air kisaran itu akan terasa pahit apabila memasuki esofagus. Kesan dam khasiathatnya  sangat berkesan untuk mengatasi masalah penyakit resdung.

7. Cuka Apel.

Cuka Apel dan buah apel
Cuka Apel

   Cuka apel sudah terkenal dengan khasiatnya yang mampu merawat pelbagai penyakit dalam dan luaran tubuh badan. Pengambilan bahan ini sangat berguna untuk memenuhi pengambilan nutrien dalam badan. Cuka apel ini di gunakan sebagai rawatan alternatif untuk merawat penyakit resdung. Fungsi cuka apel ini dapat membersihkan dan mengurangkan jumlah lendir di saluran pernafasan dan juga dapat mengurangkan penyakit resdung. Penggnaan cuka apel ini apabila di gunakan secara rutin ,penyakit resdung ini akan lebih muda di sembuhkan. Cara pengambilan cuka apel ini ambil cuka apel dengan dua sudu , satu sudu madu asli dan air meniral atau air suam yang mencukupi. Kemudian campurkan ke semuanya dan di minum bahan campuran tersebut. Lakukan lah cara tersebut dalam  secara berjadual atau berkala dalam setiap hari sehingga penyakit resdung sembuh dan hilang.

8.Lidah buaya / Aloe Vera.

gel Aloe Vera
Gel Lidah Buaya/ Gel Aloe Vera

   Lidah buaya atau di kenali sebagai nama sentifiknya iaitu Aloe Vera mempunyai banyak khasiatnya terhadap tubuh badan. Tumbuhan ini juga sering di gunakan sebagai bahan kecantikan. Tumbuhan ini juga terdapat sebatian aktif yang sangat berkesan untuk mengatasi resdung dan selamat tanpa ada kesan sampingan terhadap kesihatan tubuh badan terutamanya bahagian muka. Ambil bebarapa batang lidah buaya potong ,ambil gel warna putih yang terdapat dalam lidah buaya dan campurkan dengan air bersih kemudian rebuskan. Selepas sudah mendidih biarkan ia hingga suam dan boleh di minum lakukan cara ini secara berjadual atau berkala dalam setiap hari dua kali.

9. Kulit Buah Manggis.

Kulit Manggis
Kulit Manggis

   Kulit buah manggis ini mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan untuk mengatasi pelbagai jenis penyakit termasuklah penyakit resdung. Kulit buah manggis ini mempunyai antioksidan yang sangat tinggi dan sangat berguna untuk kesihatan tubuh badan. Ambil kulit buah manggis dengan secukupnya kemudian potong kulit buah manggis menjadi nipis dan kecil-kecil. Keringkan kulit buah manggis hingga benar-benar kering. Ambil buah manggis yang kering di bubuh ke dalam air panas dan di minum. Air minuman kulit buah manggis ini di lakukan secara rutin setiap hari sehingga penyakit resdung pulih dan sembuh sepenuhnya.

    Kesimpulannya amalan pemakanan haruslah juga di jaga agar dapat mengelakkan penyakit tersebut. Dengan pemakanan yang sihat dan pengambilan makanan yang berkhasiat dapat mengekalkan tubuh badan bertenaga malah mengekalkan imunasi yang kuat pada tubuh badan. 
Rutin buat pemeriksaan di klinik atau hospital agar dapat mengetahui kesihatan atau penyakit yang di alami. Nasihat doktor pakar juga harus di ambil sebagai rujukkan dan panduan untuk mengurangkan dan mengelakkan penyakit resdung berlarutan. Amalkanlah kehidupan yang sihat, pengambilan pemakanan yang berkhasiat dan juga nasihat doktor paka.


0 Comments