Demam panas adalah salah satu jenis gangguan kesihatan yang sering berlaku pada setiap individu. Dari segi rawatan masalah demam panas ini adalah termasuk dalam satu jenis penyakit, tetapi ia merupakan gejala atau tanda yang timbul dari adanya penyakit. Secara umumnya demam panas dalaman ini adalah gangguan dari kesihatan yang telah terjadi di saluran pencernaan yang terjadi melalui mulut ke perut. Masalah kesihatan ini sering di sertai dengan panas di bahagaian kerongkong dan juga di bahagian dada.

  Masalah demam panas dalam badan ini pasti akan berulang-ulang dan boleh mengganggu kesihatan tubuh badan malah tidak selesa menjalani kehidupan seharian, oleh itu masalah demam panas dalam badan mesti di rawat lebih awal agar dapat menstabilkan kesihatan tubuh badan. Cara mengatasi masalah demam panas dalam badan ini adalah sangat mudah. Dengan mengamalkan kehidupan yang sihat seperti sentiasa bersenam, mengambil pemakanan berkhasiat, memperbanyakkan minum air kosong dengan suam-suam malah berhehat secukupnya dan teratur, dapat mengelakkan demam panas dalam badan.

Demam Panas
Demam Panas Dalam Badan

  Dengan mengubah dan juga menjalani gaya hidup yang sihat adalah salah satu penyelesaian terbaik agar dapat megelakkan masalah demam panas dan masalah kesihatan juga. Apabila masalah kesihatan seperti demam panas dalam badan, masalah ini dapat di atasi dengan mudah dan ada juga rawatan secara tradisonal dengan menggunakan ubatan alam semula jadi.

  Beberapa jenis ubat-ubatan herba tradisional yang berguna sebagai ubat untuk mengatasai masalah kesihatan seperti masalah kesihatan demam panas dalam badan. Jenis ubat herba alam semula jadi ini sangat mudah di buat dan di dapati. Antara herba atau bahan-bahan ubatan semuala jadi untuk merawat demam panas dalam badan adalah seperti berikut :-

1. Madu Asli
   Madu asli mempunyai khasiat untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit seperti penyakit ringan mahupun penyakit yang agak teruk. Madu ini mempunyai unsure kimia yang mempunyai koligemeik iaitu asetilkolin. Asetilkolin ini bermanfaat untuk peredaran darah dan juga dapat mengurangkan tekanan darah. Madu adalah bahan yang dapat melakukan reaksi alkali. Tindak balas yang terdapat dalam madu dapat meneutralkan asid dengan membentuk garam. Madu juga mempunyai sifat panas semula jadi yang sangat berkesan untuk membunuh bakteria dalam badan. Cara menggunakan madu asli untuk merawat demam panas dalam badan adalah seperti berikut :-

Madu Asli
Madu Asli

Ambil air saum-suam segelas dan tambahakan tiga sudu madu. Gaulkan sehingga sebati dengan menggunakan sudu plastik. Setelah sebati, air tersebut di minum. Lakukan cara tersebut sehingga  demam panas dalam badan sembuh.

2. Susu Kambing.
   Susu kambing mempunyai khasiat yang tinggi untuk kesihatan tubuh badan. Susu kambing juga kaya dengan protien, enzim dan mengandungi faktor anti penuaan, antiarthritis serta antibarah. Susu kambing juga mengandungi antibody untuk merawat gastrik, demam kuning, lelah,penyakit kulit, memulihkan masalah tenaga batin, sakit jantung pada peringkat awal, ulser bahagian perut, membantu pembentukan tulang dan gigi serta pelbagai penyakit termasuklah demam panas dalam badan kerana susu kambing merupakan bahan makanan tambahan yang baik kepada kesihatan tubuh badan. Cara menggunakan susu kambing untuk merawat demam panas dalam badan, adalah seperti berikut :-

Perah susu Kambing
Perah Susu Kambing

Ambil seberapa banyak susu kambing yang telah di perah dari ibu kambing kemudian saring untuk mengelakkan ada gumpalan tinusu. Setelah di saring susu kambing isi di dalam gelas dan hendaklah di tutup, di biarkan dalam tiga minit untuk mengekalkan kepanasan dan khasiat yang ada pada susu kambing. Kemudian susu kambing di minum. Susu kambing yang telah di proses dengan cara pek atau serbuk, boleh di minum untuk merawat demam panas dalam badan. Lakukanlah dengan meminum susu kambing tiga kali sehari sehingga demam panas dalam badan semakin pulih.

3. Air Kelapa Muda.
   Air kelapa muda juga banyak khasiatnya untuk kesihatan tubuh badan dan dapat mengatasi masalah demam panas dalam badan. Masalah sakit demam panas dalam badan juga salah satu punca di sebabkan dehidrasi atau juga kekurangan cecair dalam badan. Air kelapa muda juga terkenal sebagai sejenis minuman isotonic semula jadi untuk menggantikan cecair dalam badan yang hilang dan juga dapat mencegah dehidrasi dengan sangat berkesan. Air kelapa muda mempunyai kandungan mineral dan juga gula yang sangat sempurna secara alam semula jadi malah mempunyai keseimbangan elektrolit seperti cairan yang di perlukan dan sebati dalam tubuh badan.

Kelapa Muda
Kelapa Muda

Dengan air kelapa muda ini sangat mencukupi untuk memenuhi keperluan kandungan vitamin C yang kurang dalam tubuh badan. Seperti yang ramai telah tahu khasiat air kelapa muda adalah satu minuman yang sangat menyegarkan dan juga mempunyai manfaat yang sangat baik untik kesihatan. Bahkan memakan isi kandungan dalam kelapa muda sangat berkesan, dan dapat meneutralkan panas dan juga dapat menjadikan tubuh badan sentiasa segar.

4. Air Beras Atau Air rebusan Bubur Nasi.
   Air beras atau air rebusan bubur nasi yang sering di kenali sebagi air pati adalah air yang berasal dari rebusan beras. Air beras,air rebusan bubur nasi atau air pati mempunyai warna putih seperti susu, air rebusan dari beras sering di gunakan sebagai alternatif pengganti susu pada zaman dulu untuk merawat sakit seperti demam panas dalam badan. Ini kerana air rebusan beras atau air pati mempunyai kandungan nutrisi yang telah di ketahui oleh masyarakat dahulu air rebusan beras atau air pati mempunyai banyak manfaat pada kesihatan tubuh badan. Tetapi hari ini yang penuh dengan kemajuan teknologi, ramai yang tidak tahu bahawa air rebusan beras atau air pati dapat di jadikan herba alam semula jadi untuk merawat dan mengubati masalah kesihatan demam panas dalam panas dengan sangat berkesan.
 Rawatan cara tradisonal menggunakan air rebusan beras atau air pati sebenarnya sudah lama di ketahui dan di guna pakai oleh masyarakat cina kuno. Dengan memakan bubur nasi dan air pati setiap hari secara berkala dapat memberi kesan yang sangat kuat sama sekali untuk mengatasi masakah kepanasan yang sedang di alami. Cara membuat ramuan herba air beras atau air rebusan bubur nasi yang di kenali sebagi air pati adalah sepeti berikut :-

Bubur Nasi
Rebusan Bubur Nasi

Sediakan nasi yang hendak di masak terlebih dahulu. Basuhkan beras dengan air bersih hanya sekali dan toskan. Masukkan beberas dalam loyang dan masukkan air secukupnya. Rebus beras hingga mendidih, Kacau sekali-sekala hingga menjadi bubur dan pekat. Kemudian masukkan saringan dan asingkan air dan beras menjadi bubur nasi. Selepas itu bubur nasi yang sudah masak dan di biarkan hingga suam-suam, kemudian bubur yang sudah sedia masak itu di makan dan air pati rebusan bubur itu di minum.

5. Air garam.
   Air garam salah satu jenis ubat herba semula jadi untuk mengatasi masalah pelbagai masalah kesihatan terutamanya masalah demam panas dalam badan. Air garam ini mempunyai faedah dan khasiat pada tubuh badan.Garan juga dapat meningkatkan keseimbangan tahap PH dan juga dapat merangsang pengeluaran air liur di bahagian mulut. Kandungan garam sebatian semula jadi dan bahan anti bakteria dalam air masin dapat sangat membantu mengatasi masalah demam panas dalam badan dan juga maslah seperti bibir pecah, serieawan dan juga bau mulut. Cara menggunakan air garam untuk merawat demam panas dalam badan, adalah seperti berikut:-

Garam dalam piring Kecil
Garam

Sediakan garam secukupnya dan air suam. Masukan garam ke dalam air suam dan gaulkan hingga sebati. Kemudian kumur-kumurkan selama tiga minit. Untuk mendapatkan hasil yang maksimum lakukan rawatan tersebut secara rutin setiap hari, pada waktu pagi dan juga pada waktu malam sebelum tidur.

6. Air Kacang Hijau.
   Air kacang hijau dapat mengatasi masalah kepanasan secara semula jadi, selain itu air kacang hijau ini dapat menyembuhkan panas dalam badan walaupun sudah teruk. Kacang hijau ini mempunyai banyak nutrient yang sangat baik untuk kesihatan. Kandungan nutrient seperti vitamin B, Vitamin B1 dan B2 . Kandungan vitamin ini mempunyai kelebihan yang dapat melancarkan metabolisme dalam tubuh badan manusia, termasuk dalam sistem pencernaan. Dengan memakan kacang hijau secara berkala dapat membantu meningkatkan sistem ketahanan badan, mengatasi masalah bibir pecah-pecah dan sawan. Cara mennguanakan air kacang hijau sebagai ubat untuk merawat panas dalam badan, adalah seperti berikut :-

Kacang Hijau
Kacang Hijau

Ambil dua genggam kacang hijau di rendam dan di cuci dengan air bersih yang mengalir. Setelah di cuci dengan bersih, kacang hijau tersebut di rebus menggunakan air tersebut dengan tiga cawan. Tunggu sehingga mendidih dan biarkan air mendidih sehingga 1 gelas. Selepas itu, tuangkan dan taois air rebusan tersebut ke dalam gelas. Kemudian minum air rebusan kacang hijau tersebut dengan suam-suam. Lakukan cara tersebut sehingga demam panas dalaman semakin pulih dan redah.

7. Daun Lalang dan Akarnya(Jerami).
   Tanaman atau tumbuhan daun lalang yang di kenali sebagai jerami adalah sejenis tanaman liar yang merupakan sejenis rumput berdaun tajam dan kewujudannya sering tak di jangka. Daun lalang dan akarnya dapat megatasi masalah sakit demam panas dalam badan. Tumbuhan tersebut mempunyai sifat yang manis dan sejuk. Manakala akarnya pula mempunyai kelebihan untuk menyembuhkan demam panas dalam badan kerana ia memberi kesan antipiretik yang lebih tinggi daripada kesan paracetamol. Akar lalang pula mempunyai kandungan flavonoid yang dapat membuat pembentukan prodtaglandin  malah dapat mencegah kenaikkan suhu badan. Selain itu akar daun lalang atau jerami juga mempunyai faedah dan juga sifat yang sangat baik untuk mengatasi panas dalam badan. Cara menggunakan daun lalang dan akar nya atau daun jerami sebagai ubata untuk merawat demam panas dalam badan, adalah seperti berikut:-

Daun dan Akar Jerami
Daun Dan Akar Jerami

Ambil dalam beberapa daun lalang dan akarnya sekali, basuh dan cuci dengan air yang mengalir hingga bersih. Setelah di cuci dan di bersihkan keseluruhannya, daun jerami tersebut di rebus dengan air secukupnya. Biarkan air yang telah di simpan daun jerami mendidih sehingga airnya menyusut higga separuh. Bila sudah mendidih tuangkan dalam gelas dan biarkan ia suam-suam. Kemudian minum air campuran daun dan akar jerami. Lakukan cara tersebut secara berkala setiap hari sehingga panas dalam badan mengurang dan pulih.

8. Biji Dan Daun Selasih.
   Biji dan daun selasih ini banyak di gunakan sebagai ubatan herba untuk demam panas dalam badan oleh masyarakat cina sejak turun-temurun. Selain itu daun selasih juga berkhasihat pada tubuh badan. Keseluruhan daun selasih ini mempunyai khasiat dan kebaikan kesihatan kerana bahan tersebut dapat mengatasai masalah demam panas dalam badan secara semula jadi. Cara menggunakan biji dan daun selasih ini sebagai ubat dan merawat demam panas dalam badan, adalah seperti berikut:-

Daun Selasih
Daun Selasih

Ambil dua sudu besar biji selasih terlebih dahulu. Kemudian bancuh dengan satu gelas air panas. Tunggu sehingga suam-suam dan kemudiannya di minum. Manakala daunnya pula juga di rebus. Boleh di campurkan dengan ikan rebus atau ayam rebus, sebagai hidangan makanan. Cara ini berpotensi dapat mengurankan sakit demam panas dalam badan. Lakukan cara tersebut secara berkala setiap hari sehingga masalah panas dalam badan mengurang dan makin pulih.

9. Daun Sirih.
   Daun sirih ini mempunyai seribu khasiat yang sering di jadikan ubatan tradisonal secara alam semula jadi untuk merawat pelbagai jenis penyakit. Daun sirih juga berguna untuk mengatasi masalah demam panas dalam badan. Cara menggunakan daun sirih sebagai ubat untuk merawat demam panas dalam badan, adalah seperti berikut:-

Daun Sirih
Daun Sirih

Sediakan tujuh Daun helai daun sirih, cuci hingga bersih. Setelah di cuci dengan bersih, daun tersebut di rebus dengan lima cawan air. Biarkan ia mendidih sehingga tiga cawan dan biarkan ia suam-suam. Kemudian air rebusan tersebut di minum. Lakukan cara tersebut secara rutin dan berkala sehingga panas dalam badan semakin pulih dan sembuh.

   Dengan cara menggunakan ubatan alam semula jadi atau penggunaan herba sebagai ubatan untuk mengatasi masalah kesihatan seperti demam panas dalam badan dapat di lakukan seperti yang di nyatakan di atas. Jika masalah kesihatan demam panas tidak berkurangan juga di nasihatkan agar ke hospital dan berjumpa dengan doktor berkaitan demam panas yang di alami untuk mengetahui masalah kesihatan tersebut. Dengan mengamalkan hidup yang sihat dan pengambilan makanan yang berkhasihat dapat mengelakkan jangkitan penyakit.

0 Comments