Sakit gigi ini sering di alami jika ada masalah berkaitan pemakanan yang manis dan makanan atau minuman yang sejuk. Di dalam gigi terdapat pilpa, yang terdiri daripada saluran darah,tisu yang merupakan saraf yang sensetif. Masalah sakit gigi ini boleh berlaku ketika pulpa gigi keradangan. Kadang-kadang yang boleh menjadi agak teruk dan boleh menyebabkan rasa sakit, sakit reumatik dan pembengkakan di kawasan gigi.

  Keradangan berlaku di sebabkan oleh beberapa faktor antaranya adalah seperti, pengumpulan nanah pada bahagian bawah gigi yang di sebabkan oleh jangkitan bakteria, gigi retak, pengecutan gusi, dan juga gigi yang terjepit di antara gigi yang lain ketika gigi baru tumbuh.

  Biasanya yang mengalami menderita sakit gigi adalah puncanya dari gigi yang berlubang. Sakit gigi yang biasanya mengalami gejalah ini atau tanda seperti di sekitar gigi, dan juga rahang akan merasa sangat sakit di bahagian gigi tersebut. Apabila berlakunya sakit gigi ini individu akan mengalami sakit lain seperti berlakunya pembengkakan di bahagian gigi, sakit kepala, dan juga boleh menyebabkan sakit kepala hingga demam. Dan berdasarkan sakit gigi ini boleh hilang secara sendirinya dengan kekutan imunasi kesihatan individu, dan sakit gigi ini juga akan berlaku berterusan jika tidak di rawat dan adakalanya juga berlaku berkali-kali mengikut keadaan sakit gigi tersebut.

  Kesakitan dan keperitan juga boleh kelihatan, menyakitkan ketika individu yang mengalami sakit gigi apabila hendak makan. Ini biasanya berlaku terutamanya ketika makan-makanan yang terlalu manis, terlalu pedas, makanan atau minuman yang sejuk. Apabila pada waktu malam, masa itulah berlakunya akan timbul rasa sakit ,malah sakit gigi akan menjadi teruk dan terasa teramat sakit di bahagian gigi yang sakit mahupun berlubang. Ini boleh menyebabkan insomnia yang di kenali sebagai mengalami kesukaran tidur pada waktu malam akibat kesakitan gigi.

   Namun, jangan terasa cemas dan bimbang apabila mengalami kesakitan gigi, kerana kesakitan gigi yang berlubang boleh diatasi dan di rawat. Terdapat banyak jenis ubat-ubatan sakit gigi, sama ada ubatan secara moden mengikut teknologi atau ubat-ubatan secara tradisional menggunakan ubatan secara alam semula jadi. Dan setiap jenis ubatan alam semula jadi mempunyai kelebiahan dan kekurangannya sendiri. Antara jenis ubat-ubatan alam semula jadi dan cara menggunakan ubatan sakit gigi berlubang adalah seperti berikut :-

1. Air Garam.
Garam ini mempunyai rasa yang sangat masin,tetapi di sebalik rasa yang sangat masin ternyata juga mempunyai khasiat. Khasiatnya untuk merawat sakit gigi yang boleh mengurangkan kesakitan gigi di bahagian gigi yang berlubang secara perlahan-lahan. Air garam ini juga mengandungi yodium yang di klasifikasikan sebagai sangat tinggi yang berkhasiat dapat membantu menghilangkan rasa sakit pada bahagian gigi yang berlubang. Air garam juga bukan sahaja dapat merawat sakit gigi atau sakit gigi yang berlubang malah air garam berfungsi mematikan bakteria yang punca menyebabkan sakit gigi.
Garam
Garam
  Cara menggunakan air garam sebagai ubat alam semula jadi untuk merawat sakit gigi atau sakit gigi yang berlubang adalah seperti berikut:-
  Sediakan terlebih dahulu garam sebanyak dua sudu besar, kemudian campurkan dengan air suam secawan larutkan hingga sebati. Bersihkan mulut dengan air bersih atau berkumur-kumur dengan air bersih terlebih dahulu. Dan gunakan air yang telah di campurkan untuk di kumur-kumurkan dalam mulut hingga hilang sakit gigi beransur pulih sedikit. Kumurkan secara perlahan-lahan. Setelah terasa makin pulih atau sembuh haruslah berhenti berkumur. Kerana berkumur dengan air garam ini secara berlebihan boleh menyebabkan gigi menjadi berliang.

2. Bawang Putih.
  Bawang putih umumnya di gunakan sebagai bahan perisa makanan akan tetapi bawang juga mempunyai faedah kepada kesihatan tubuh badan.Bawang putih ini mempunyai kandungan anti-septik yang di klasifisikan yang sangat tinggi. Dengan adanya anti-septik dapat membantu mengatasi masalah sakit gigi dan juga dapat mengatasi,membunuh semua jenis kuman dan bekteria yang menyebabkan keradangan di kawasan gigi secara perlahan-lahan. Bawang putih di percayai sejak zaman-berzaman lagi sebagai salah satu ubat alam semula jadi untuk kesihatan terutamanya sakit gigi. Bawang putih tidak lagi di ragui sebagai ubat alam semula jadi pada pengamal rawatan tradisional dan manfaatnya sangat tinggi untuk kesihatan dan mengatasi sakit gigi.
Bawang Putih
Bawang Putih
   Cara menggunakan bawang putih untuk merawat dan mengubati sakit gigi atau gigi berlubang adalah seperti berikut:-
   Ambil satu atau dua ulas bawang putih dan kupas kulit bawang tersebut. Selepas dikupas bawang putih boleh di campurkan dengan garam yang halus kemudiannya letakkan bawang putih tersebut pada gigi yang sakit dalam beberapa saat. Setelah terasa makin berkurangan atau pulih maka kumur-kumurlah dengan air suam dan di buang air dalam mulut.

3. Buah Belimbing.
 Buah belimbing adalah satu jenis buah yang mempunyai rasa yang sangat masam. Buah belimbing juga mempunyai khasiat yang sangat baik pada kesihatan dan buah ini mempunyai sifat anti-bakteria semula jadi dan baik mengatasi pelbagai jenis penyakit yang berpunca dari kuman dan juga bakteria. Kandungan yang ada pada buah belimbing iaitu anti-bakteria. Anti bektria ini sangat efektif untuk menghilangkan bakteria dan kuman yang menyebabkan sakit gigi.
Buah belimbing
Buah Belimbing
   Cara menggunakan buah belimbing untuk merawat dan mengubati sakit gigi atau sakit gigi berlubang adalah seperti berikut:-
  Ambil dua biji buah belimbing yang belum masak. Bersihkan dengan air yang bersih. Setelah di bersihkan, buah belimbing di kisar atau di tumbuk halus. Setelah di kisar atau di tumbuk halus letakkan kisaran buah belimbing pada tempat gigi yang sakit dan biarkan selama beberapa minit. Apabila terasa sakit gigi itu berkurangan atau pulih dengan perlahan-lahan gunakan air suam untuk di kumurkan dan airnya di buang. Cara ini juga boleh dilakukan jika gigi tidak sakit untuk membunuh kuman dan bekteria yang menyebabkan sakit gigi.

4. Limau Nipis.
   Limau Nipis adalah salah satu jenis buah yang mempunyai khasiat dan manfaat pada kesihatan pada tubuh badan. Limau nipis ini mempunyai rasa yang sangat masam akan tetapi khasiatnya boleh mengatasi masalah keradangan sakit gigi yang berpunca dari kuman dan bakteria. Limau nipis ini mempunyai kandungan antibiotik semulajadi yang dapat menghilangkan sakit gigi pada sakit gigi yang berlubang.
Liamu Nipis
Limau Nipis
   Cara menggunakan Limau nipis untuk merawat atau mengubati sakit gigi adalah seperti berikut:-
  Ambil dua biji limau nipis di potong dua bahagian setiap biji limau nipis. Kemudian perah limau nipis tersebut dan ambil air atau jus limau nipis tersebut dan di campurkan dengan garam halus. Setelah sebati di campurkan kesemuanya maka ambil airnya dan di kumur-kumurkan dalam beberapa saat sehingga rasa sakit agak pulih atau tidak terasa sakit pada gigi. Apabila sudah selesai berkumur, air jus limau nips di buang dan bersihkan atau berkumur dengan air suam yang bersih. Lakukan setiap hari sehingga rasa sakit gigi makin pulih dan reda.

5. Cengkih
   Cengkih mempunyai banyak manfaat dan khasiatnya pada tubuh badan, pada masa ini mengikut teknologi sekarang cengkih telah di proses menjadi minyak. Pada masa ini minyak cengkih dapat di gunakan sebagai ubat alam semula jadi  yang dapat mengubat sakit gigi berlubang. Minyak cengkih dapat membantu mengurangkan rasa sakit pada gigi yang berlubang  dan sakit gigi yang biasa, kerana minyak cengkih ini mempunyai kandungan sebatian anti inflamasi yang di kenali sebagai anti radang yang tinggi malah dapat meneutralkan atau menstabilkan keradangan pada gigi yang mengalami sakit.
Cengkih
Cengkih
   Cara menggunakan cengkih merawat dan mengubati sakit gigi adalah seperti berikut :-
  Terlebih dahulu sediakan minyak cengkih yang cukup. Ambil minyak cengkih satu atau dua sudu. Kemudian tuangkan atau tisis kan pada kapas yang bersih. Setelah di titis kan pada kapas, simpan kapas yang dititis kan pada gigi yang terasa sakit atau sakit akibat berlubang, ulangi cara tersebut sehingga sakit gigi berkurangan. Apabila sudah di lakukan, kumur-kumur kan mulut dengan air suam, Lakukan cara tersebut setiap hari sehingga rasa kesakitan pada gigi sembuh sepenuhnya.

6. Lada Hitam.
   Lada hitam adalah salah satu ramusan yang mempunyai khasiat dan dapat membantu mengurangkan kesakitan pada gigi yang sensitif. Bahan ini mengandungi sebatian anti-radang yang cukup tinggi. Dengan bahan ini dapat membantu mengurangkan kesakitan yang berpunca dari sakit gigi.
Lada Hitam
Lada Hitam
  Cara menggunakan lada hitam untuk buat rawatan atau ubat sakit gigi adalah seperti berikut:-
    Ambil lada hitam dan campurkan dengan air suam yang tidak terlalu banyak dan di gaulkan dengan sebati biar ia agak pekat. Biarkan dalam beberapa saat dan membentuk gumpalan berbentuk pasta. Kemudian gumpalan pasta itu letakkan pada bahagian gigi yang berlubang dan sakit dan biarkan sehingga rasa sakit berkurangan. Apabila sakit gigi berkurangan,ambil air suam yang bersih untuk di kumur-kumur agar biar bersih dalam mulut agar kuman dan bekteria tidak lagi menyerang gigi yang sakit atau berlubang. Lakukan cara ini secara rutin setiap hari jika masih gigi terasa sakit hinggalah ia pulih.

7. Biji asam jawa.
   Biji asam jawa juga bermanfaat dan berkhasiat untuk merawat dan mengubati sakit gigi yang berlubang. Fungsi biji asam jawa ini adalah untuk menyerap dan membunuh kuman dan bekteria yang akan menyebabkan sakit gigi. Biji asam jawa juga dapat mengurangkan sakit gigi dan sakit gigi yang berlubang secara perlahan-lahan.
Asam Jawa
Asam Jawa

   Cara untuk menggunakan biji asam jawa untuk buat rawatan dan ubat sakit gigi adalah seperti berikut:-

   Ambil biji asam jawa dalam beberapa biji segengaman tangan  kemudian cuci dengan air yang bersih. Setelah di cuci dengan air bersih dan di keringkan biji asam jawa di tumbuk atau di kisar dengan halus. Biji asam jawa yang telah di kisar atau di tumbuk dengan halus di campurkan dengan air suam dan di gaulkan dengan sebati, biarkan ia agak pekat dan bentukkan ia segumpalan bebeola kecil. Kemudian simpan pada sakit gigi atau gigi yang berlubang dan sapu bahagian tersebut dengan rata. Biarkan ia dalam beberapa minit sehingga sakit gigi berkurangan sakit nya. Apabila sakit gigi berkurangan, kumur-kumurkan mulut dengan air suam dan di buang airnya.

  Walau bagaimanapun cara dan penggunaan ubatan alam semula jadi dengan rawatan tradisonal secara turun temurun boleh di cuba dengan petua-petua di atas untuk mengurangkan sakit gigi. Sekiranya sakit gigi beterusan dan tidak berkurangan sakit nya maka dapatkan pemeriksaan dan rawatan dari doktor gigi dengan segera untuk mengetahui punca sakit gigi yang sebenar.


0 Comments