Hidung yang berlakunya pendarahan dalaman atau hidung berdarah ini biasanya berpunca dari keadaan sekeliling dan juga sebahagian dari udara yang sejuk dan panas. Untuk merawat hidung berdarah atau berlakunya pendarahan pada hidung adalah dengan menggunakan ubatan alam semula jadi atau menggunakan bahan-bahan alam semula jadi yang mudah di dapati sama ada di dapur atau di pasar malah kos nya juga yang tidak tinggi. Penggunaan atau pengambilan bahan alam semula jadi atau herba-herba tradisionalsebagai rawatan tidak akan mengalami risiko pada kesihatan tubuh badan. Antara bahan-bahan alam semula jadi untuk merawat hidung berdarah atau berlakunya pendarahan adalah seperti di bawah.

1. Jus Lemon.
buah lemon
Jus Lemon

   Lemon mempunyai khasiat yang baik untuk kesihatan termasuklah merawat apabila berlakunya pendarahan pada hidung kerana lemon mempunyai asid yang dapat menghentikan berlakunya pendarahan pada hidung. Lemon juga mengandungi vitamin C yang sangat baik untuk menguatkan saluran darah yang rosak pada hidung.
Cara menggunakan lemon untuk merawat pendarahan di hidung adalah seperti berikut:-
Perahkan lemon secukupnya dan titiskan satu atau dua jus lemon ke hidung yang mengalami pendarahan. Hidung yang berdarah akan berhenti dalam beberapa minit.

2. Bawang Merah.
Bawang Merah
Bawang Merah

  Bawang Merah dapat merawat hidung yang mengalami pendarahan juga. Sebatian sulfur yang terdapat dalam bawang dapat membantu pembekuan darah dengan sendirinya. Ini dapat mengelakkan berlakunya pendarahan pada hidung. Bawang merah juga mempunyai Vitamin C dan bioflavonoid yang berfungsi untuk menguatkan kapilari. Kapilari adalah saluran darah yang paling kecil dalam badan. Bawang Merah sangat berguna untuk menghentikan pendarahan akibat saluran yang pecah. Sebagai ubat hidung berdarah hanya perlu menghidu bau atau aroma bawang. Potong bawang dengan nipis dalam beberapa kepingan nipis dan letakkan kepingan bawang di hidung yang berdarah.

3. Daun Ketumbar.
Daun ketumbar
Daun Ketumbar

    Daun ketumbar juga dapat membantu merawat masalah hidung berdarah dengan selamat dan berkesan selain untuk penggunaan masakkan ia adalah satu bahan yang dapat membantu menghentikan pendarahan dan mengimbangkan tekanan darah dalam tubuh badan. Daun ketumbar juga mengandungi nilai gizi tinggi vitamin, menirel dan serat yang semuanya penting untuk tubuh badan.

4. Air Garam.
Garam Dalam Mangkuk
Garam

   Air Garam juga dapat mengurangkan berlakunya pendarahan pada hidung. Air garam dapat mengelakkan pendarahan akibat udara yang sangat sejuk dan panas malah dapat melembabkan lapisan dalam hidung, mengurangkan kerengsaan pada memberan hidung. Air garam berkesan untuk menyempitkan aliran saluran darah di bahagian hidung sehingga pendarahan di hidung berhenti. Untuk merawat hidung berdarah ambil air garam dan  campurkan dengan air suam. Setelah itu ambil kain yang bersih atau kapas lembut dan celuk ke dalam air suam yang telah di campurkan dengan garam kemudian letakkan letakkan pada hidung yang berdarah.

5. Ais.
Kiub ais Batu
Ais Batu

   Ais dapat melegahkan dan mengurangkan berlakunya pendarahan pada hidung. Ais atau kiub ais di bungkus dengan kain lembut yang bersih. Letakkan ais yang di bungkus dengan kain bersih pada luaran hidung berdarah dan tekan dengan perlahan, biarkan dalam beberapa minit. Ulangi cara tersebut sehingga pendarahan hidung reda dan semakin pulih.


0 Comments