Gusi bengkak atau di kenali sebagai dengan naman sentifiknya Gingivitis di sebabkan dan berpunca dari keradangan gusi. Gusi yang bengkak merupakan salah satu masalah umum. Punca gusi bengkak di sebabkan dari punca berus gigi atau memberus gigi yang agak keras, memakan makanan  yang agak keras, panas dan meminum air sejuk, membuka benda keras dengan gigi dan juga kerap merokok. Terdapat juga di mana gusi akan berdarah dan mengalami kesakitan di samping menjadi membengkak.
   Apabila gusi mula mengalami kesakitan akibat mula membentuk pembengkakan, rawatan dan mengubati penyakit tersebut biasanya terus buat pemeriksaan di klinik-klinik gigi atau di hospital untuk merawat dan mengambil ubatan yang boleh mengurangkan kesakitan dan pembengkakan gusi. Adakalanya berlaku pembengkakan gusi pada waktu malam dan ada juga kemungkinan yang takut ke klinik atau ke hospital untuk membuat pemeriksaan. Rawatan secara tradisional dengan menggunakan ubatan alam semula jadi boleh di amalkan dan di lakukan. Dengan rawatan penggunaan ubatan alam semula jadi tidaklah memerlukan kos yang tinggi dan juga tidak akan memberi risiko pada kesihatan tubuh badan. Antara bahan alam semula jadi yang sesuai untuk merawat dan mengubati gusi yang bengkak adalah seperti berikut:-

1. Garam
 Garam sudah di ketahui sejak zaman-berzaman bahawa garam boleh mengubati penyakit termasuklah mengubati gusi yang bengkak. Pengunaan garam ini tidak lagi asing bila merawat atau mengubati bahagian dalam mulut sekiranya ada sakit gigi mahupun gusi bengkak. Garam sangat berkesan untuk merawat gusi gigi kerana garam mempunyai kandungan ioden dan Natrium yang tinggi. Fungsi Natrium adalah, untuk membunuh bakteria yang menyebabkan terjadinya plak atau tartar. Garam menjadi antiseptic semula jadi untuk kesihatan mulut.
Garam
Garam
  Cara untuk merawat Gusi yang bengkak dengan mengunakan garam. Ambil garam dua sudu besar dan campurkan dengan air suam. Gaulkan hingga sebati dan larut. Gunakanlah air campuran air garam sebagai ubat kumur-kumur selepas menggosok gigi dengan ubat gigi agar dapat membunuh bakteria dengan seluruhnya.

2. Lemon.
Lemon mengandungi asid yang berfungsi sebagai alkali semula jadi sehingga kadar pH di dalam mulut agar seimbang. Selain itu lemon juga merupakan antibakteria yang sangat berkesan untuk membasmi bakteria yang menyebabkan gigi menjadi berlubang. Lemon juga dapat merawat dan mengubati gigi yang berlubang.
Lemon dan daun Lemon
Lemon
  Cara menggunakan buah lemon untuk merawat dan mengubati gusi yang bengkak. Ambil satu buah lemon dipotong dua dan di perah ambil air lemon atau jus nya, kemudian masukkan dalam gelas  dan campur kan dengan air suam. Gunakan air perahan tersebut untuk berkumur-kumur, lakukan selama tiga kali dalam sehari agar bakteria dalam mulut hilang sepenuhnya.

3. Limau Nipis dan Limau Purut.
   Limau nipis dan limau purut ini sangat sesuai dan berkesan membunuh bakteria di dalam mulut. Fungsi Limau nipis dan limau purut ini sama juga dengan lemon. Buah ini sangat terkenal untuk buat rawatan dan mengubati segala penyakit terutamanya pada bahagian dalam mulut.
Limau Nipis
Limau Nipis

  Cara menggunakan Limau nipis dan limau purut. Ambil dua buah salah satu buah tersebut dan di potong dua, kemudian perah dan ambil air limau atau jus nya, dan campur kan dengan air suam. Setelah di campur dengan sebati, air campuran dari buah tersebut di kumur-kumur kan agar bekteria dalam mulut hilang dengan sepenuhnya.

4. Buah belimbing.
Buah belimbing yang rasanya sangat masam sesuai untuk merawat dan mengubati gusi yang bengkak. Fungsi buah belimbing yang terkandung rasanya yang masam berkesan untuk membunuh bakteria dalam mulut.
Buah belimbing di atas pokok
Buah Belimbing
  Cara menggunakan buah belimbing sebagai ubat . Ambil dua buah belimbing yang belum masak atau belum matang dan di cuci dengan air yang bersih. Setelah di cuci bersih,buah tersebut dan di kisar atau di tumbuk dengan halus. Kemudian calitkan atau sapukan pada gusi yang bengkak.

 5. Daun Jambu Batu.
   Daun jambu batu ternyata berguna sebagai antibakteria untuk menjaga kesihatan mulut dan mengelakkan dari bau mulut. Selain itu daun jambu batu juga dapat mengecilkan dan meredahkan kesakitan gigi yang bengkak dan gusi yang bengkak kerana daun jambu batu mengandungi antibekteria, antiradang (anti-iflamasi), dan analgesia yang agak kuat.
Daun Dan Buah Jambu Batu
Buah Dan Daun Jambu Batu
   Cara menggunakan daun jambu batu. Ambil daun jambu batu beberapa helai dan di rebus. Setelah mendidih di biarkan sehingga air menjadi suam kemudian di kumur-kumur kan dalam mulut. Buah jambu batu juga boleh di buat ubat dengan cara memakan dan mengunyah buah jambu batu tersebut dengan perlahan-lahan.

6. Bawang Merah dan Bawang Putih.
  Bawang Merah dapat merawat gusi yang bengkak. Bawang merah mengandungi antiseptik secara alam semula jadi yang sangat berkesan membunuh bakteria dan kuman dalam mulut.
Bawang Merah
Bawang Merah
   Caranya menggunakan bawang merah. Ambil sebiji bawang merah campurkan dengan cengkih dan kisar atau tumbuk dengan halus. Setelah selesai di kisar letakkan bahan tersebut pada gigi yang sakit atau gusi yang bengkak.
  Manakala bawang putih sama juga fungsinya dengan bawang merah dan mengandungi antiseptik secara alam semula jadi.
Bawang Putih
Bawang Putih
  Caranya menggunakan bawang putih. Ambil sebiji bawang putih dan di kupas kulitnya, kisarkan atau tumbuk dengan halus dan campurkan dengan garam halus kemudian letakkan pada gusi yang bengkak. Biarkan hingga  gusi yang bengakak mengecut.

 7. Biji Asam Jawa.
   Biji asam jawa juga bermanfaat dan berkhasiat untuk merawat dan mengubati gusi bengkak. Biji asam jawa merupakan salah satu bahan alam semula jadi yang boleh di gunakan sebagai antiseptik. Fungsi biji asam jawa ini adalah untuk menyerap dan membunuh kuman dan bekteria.
Asam jawa
Asam Jawa
   Cara untuk menggunakan biji asam jawa untuk buat merawat dan mengubati gusi bengkak adalah memanggang biji asam jawa dan meletakkannya pada gusi yang bengkak.

8. Cengkih.
  Cengkih juga mempunyai kandungan anti inflamasi yang di kenali sebahi anti radang dan juga dapat meneutralkan (menstabilkan) keradangan bahagian gigi dan juga mengurangkan pembengkakan pada gusi. 
Cengkih
Cengkih
Cara menggunakan cengkih merawat dan mengubati pembengkakan gusi adalah dengan kisar atau tumbuk cengkih dengan halus kemudian letakkan pada gusi yang bengkak.

9. Cili Padi Atau Lada.
   Cili padi atau lada berguna buat rawatan dan mengubati gusi yang bengkak kerana cili padi atau lada juga mengandungi sifat anti bekteria, anti radang dan analgestik. Dengan bahan ini dapat membantu mengurangkan kesakitan pembengkakan gusi.
Lada
Cili api
  Cara menggunakan cili api untuk buat rawatan atau ubat untuk mengurangkan pembengkakan pada gusi adalah mencampurkan cili padi dengan garam halus, tuangkan sedikit air untuk memekatkan bahan tersebut, kemudian sapukan pada gusi yang bengkak.

10. Serai
   Serai juga dapat di jadikan ubat untuk mengurangkan dan meredahkan gusi yang bengkak. Serai yang mempunyai aroma yang wangi.
Serai
Serai
  Cara menggunakan serai merawat gusi yang bengkak, ambil dua batang serai di cuci dengan air yang bersih. Setelah di bersihkan, serai tersebut di rebus dengan satu gelas. Kemudian biarkan air rebusan serai menjadi suam, setelah suam-suam gunakan air rebusan serai tersebut untuk di kumur-kumur lah agar pembengkakan gusi berkurangan.

11. Halia.
   Halia mempunyai kandungan sifat anti bakteria yang berfungsi mematikan bakteria dalam mulut.
  Cara menggunakan halia sebagai ubat pada gusi yang bengkak.
Halia
Halia
 Ambil satu bagaian halia dan kisar atau tumbuk dengan halus. Kemudian perah airnya dan gunakan air halia untuk di kumur-kumur agar pembengkakan gusi akan mengecut.

12. Air Kelapa.
Air kelapa sangat berguna untuk merawat sakit dan pembengkakan pada gusi dan mempunyai kandungan antiseotik semula jadi.
Kelapa Muda
Kelapa Muda
  Cara menggunakan air kelapa sebagai ubat atau merawat pembengkakan gusi. Air kelapa di kumur-kumur kan dalam beberapa saat dan airnya di minum kemudian gosok kan perlahan-lahan gusi  yang bengkak

13. Buah kurma.
  Buah kurma juga sangat sesuai bagi merawat pembengkakan pada gusi. Buah kurma juga mempunyai antiseptik dan anti bekteria yang semula jadi.
Kurma
Buah Kurma
  Cara menggunakan buah kurma sebagai ubat untuk mengecutkan pembengkakan pada gusi. Ambil tiga biji buah kurma dan seketul ais batu, di kisar dengan halus dan biarkan ia pekat. Kemudian letakkan pada gusi yang bengkak, biar kan ia mengecut secara perlahan.

Sekiranya Gusi bengakak tidak mengurang dan semakin bengkak atau sakit, dianjurkan buat pemeriksaan ke doktor pakar dan buat temu janji untuk mengetahui kondisi kesihatan gusi. Amalan penjagaan gusi dan rawatan awal lebih baik dari mencengah serangan sakit yang makin membengkak pada gusi yang akan di alami. Nasihat dan temu janji doktor perlu di ambil berat untuk mengawal dan mencegah penyakit tersebut. Amalkan sering-sering berkumur dengan penggunaan air garam atau air pencengahan kuman dalam mulut selepas makan. Kesimpulannya amalkanlah hidup yang sihat dan amalkan pemakanan yang konsesten mengikut jadual agar dapat mengekalkan kekuatan imunasi dan antibodi  keseluruhan tubuh badan.



0 Comments