Gusi berdarah ini boleh menjadi timbulnya penyakit gusi dan mungkin menunjukan masalah kesihatan yang lebih parah. Kesihatan Gusi ini sangat penting, jika kesihatan gusi tidak terjaga perkara ini akan mempengaruhi kesihatan gigi dan mulut secara keseluruhannya. Rawatan bagi gusi yang berdarah menjadi keutamaan bagi menjaga kesihatan gusi bagi mengelakkan kanser. Rawatan atau mengambil ubatan secara alam semula jadi juga boleh di lakukan dan  menjimatkan kos dan tidak mendatangkan risiko pada kesihatan pada gusi yang berdarah. Untuk pencegahan awal boleh dilakukan dengan pengambilan ubatan herba-herba atau ubatan alam semula jadi. Antara bahan alam semula jadi untuk di jadikan ubat atau merawat gusi berdarah dan cara menggunakannya adalah seperti berikut:-

Madu Asli.
Madu Asli
Madu Asli
  Pastikan gunakan madu asli kerana madu asli lebih baik dan mempunyai ke aslian nya yang secara alam semula jadi. Madu Asli dapat mengatasi masalah gusi yang berdarah dan bengkak kerana madu asli mempunyai sifat antibakteria yang tinggi. Madu asli juga kaya dengan mineral, dan vitamin yang mampu menjaga kesihatan gusi. Hanya sapukan madu asli ke tempat gusi yang bengkak atau berdarah, dua kali sehari.

Bawang Putih dan Madu Asli.
Bawang Putih
Bawang Putih
   Gabungan Bawang putih dan madu asli boleh menjadi ubat dan rawat gusi berdarah atau gusi yang bengkak. Bawang putih juga mempunyai sifat anti biotik walaupun kesan sampingan pada bawang putih perlu di pertimbangan. Dengan campuran madu asil juga mempunyai anti bekteria yang berfungsi mengimbangi kepedasan pada bawang. Cara untuk menggunakan bawang putih ini, kisar atau tumbuk bawang putih hingga halus dan campur kan dengan madu hingga agak pekat. Kemudian letakkan dan calitkan pada gusi yang bengkak atau berdarah.Sifat bawang yang agak pedas kena di campur kan dengan madu untuk mengimbangi antibiotik dan anti bekteria.

Susu.
Susu dalam jak dan cawan
Susu
   Susu atau di kenali dalam nama sentifiknya iaitu intoleransi baik untuk kekuatan gigi malah boleh mengubati gusi yang berdarah begitu juga dengan gusi yang bengkak. Susu juga kaya dengan kalsium yang memang sering di anggap sebagai sumber makanan dan minuman terbaik untuk mencegah dan merawat osteoporosis atau di kenali sebagai gigi rapuh, gusi berdarah dan pembengkakan gusi. Susu juga salah satu makanan yang mengandungi lemak tinggi, sekiranya gusi berdarah gosok kan gigi setelah meminum susu agar lemak yang terkandung dalam susu tidak melekat pada gusi.

Minyak Cengkih.
Minyak Cengkih
Minyak Cengkih
   Minyak cengkih juga boleh di buat ubat dan merawat mengatasi masalah gusi bengkak dan masalah pendarahan pada gusi. Minyak cengkih mampu dan sangat sesuai menjadi ubat untuk gingivitis yang di kenali sebaga punca kuman penyebab bau mulut atau nafas yang berbau dan jenis penyakit gusi yang lain. Titis kan beberapa minyak cengkih untuk mengosok perlahan-lahan di kawasan gusi yang bengkak dan berdarah.

Garam
Garam Dalam Mangkuk
Garam
   Garam sesuai untuk merawat di bahagian dalam mulut terutamanya gusi bengkak dan gusi berdarah kerana garam mempunyai anti bekteria. Garam juga sering di gunakan sebagai ubat untuk beberapa keadaan mengikut kesihatan individu walaupun gusi berdarah garam sesuai dan berkhasiat buat rawatan. Campur kan garam denga air suam dan di gaul dengan sebati kemudian di kumur-kumur kan dan di buang air kumuran tersebut,lakukan selama beberapa kali dalam sehari sehingga gusi berdarah semakin pulih.

Serbuk Lada.
lada atau cili padi dan serbuk lada
Serbuk Lada
   Serbuk Lada ada banyak pelbagai yang di kenali sebagai rem[ah guinea, lada tumbuk, lada cili merah, aleva ,cayenne. Serbuk lada juga merupakan bahan alam semula jadi yang sesuai untuk mengatasi masalah gusi berdarah. Fungsi serbuk lada adalah untuk membunuh bekteria di dalam mulut dan sarang di bahagian gusi. Serbuk lada juga mempunyai anti bekteria. Campur kan sedikit serbuk lada pada berus gigi. Berus atau gosok kan pada bahagian gusi berdarah dengan perlahan-lahan untuk membunuh dan menghapuskan semua bentuk bekteria yang merbahaya dan berisiko berkembang di gusi dan di mulut, cara ini agak berkesan. Untuk melakukan pertama kali agak terasa pedas dan menyengat tetapi kesan pedas dan menyengat tidak akan lama.

Tawas.
Tawas dalam bekas
Tawas
   Tawas juga boleh merawat bahagian mulut terutamanya bagi gusi yang berdarah. Biasanya gusi berdarah atau bengkak boleh menyebabkan sakit gigi yang tersangat sakit hingga boleh menganggu aktiviti seharian terutamanya pemakanan. Tawas yang mengandungi alum bahan semula jadi yang boleh larut dalam air suam. Campur kan tawas dengan air suam yang secukupnya untuk berkumur-kumur. Lakukan rawatan ini selama tiga kali setiap hari sehingga gusi berdarah pulih dan sembuh.

Ubat-ubatan alam semula jadi adalah berfungsi untuk mengurangkan kesakitan pada gusi berdarah dan mengurangkan darah keluar pada gusi. Jika berlaku dalam keadaan terhad dari segi masa keadaan dan keuwangan boleh lah cuba tips seperti di atas. Biasanya kesakitan gusi berdarah ini pada waktu malam. Sekiranya kesakitan atau gusi berdarah berterusan teruslah berjumpa pada doktor pakar gigi sama ada di hospital atau klinik-klinik pergigian yang berdekatan.


0 Comments