Seseorang yang menghadapi sakit batu karang, bukan sahaja menderita kesakitannya, tetapi apabila hendak buang air kecil sakitnya menjadikan seseorang itu merasa kesakitan atau hampir pengsan. Rasa sakit yang mendatang akan menyerang secara tiba-tiba dan akan membuatkan rasa hilang pertimbangan, terjatuh dan sebagainya akibat punca dari penyakit batu karang. Batu karang juga boleh mengakibatkan kerosakkan atau kegagalan buah pinggang.

   Air kencing manusia mengandungi garam galian. Jika garam galian ini menjadi agak pekat ia akan bertukar menjadi keras berpunca dari garam tersebut terlalu pekat dan garam yang berlebihan, ini yang di namakan batu karang. Batu karang ini lah punca penyekatan air kencing dan menyebabkan jangkitan yang di kenali sebagai renal colic ia akan mengakibatkan sakit teruk di sekeliling bahagian buah pingang hingga ke bahagian belakang.

   Antara gejala batu karang ini terjadi ia akan terasa sakit teramat sangat di bahagian belakang atau bahagian pingang, sakit ini mengambil masa 20 minit hingga 60 minit kekadang sakit tersebut akan reda, penyakit dan sakit tersebut akan mendatang semula. Pesakit yang mengalami penyakit tersebut apabila membuang air kecil akan terdapat darah keluar di bahagian air kecil tersebut atau ada butiran halus di dalam air kencing. Apabila penyakit ini berterusan pesakit akan mengalami demam, mengigil, rasa loya dan muntah kerana terdapatnya apabila membuang air kecil mempunyai kekotoran. 

   Terdapat juga jangkitan kuman yang terdapat di bahagian pundi kencing sehingga bernanah dalam buah pinggang yang akan menyebabkan bisul bahagian dalaman. Sekiranya penyakit tersebut tidak di rawat dengan segera, pesakit akan berisiko mendapat penyakit yang di kenali sebagai “septicima” iaitu kuman yang merebak ke seluruh tubuh dan mungkin akan menyebabkan kematian.

   Cara untuk mengatasi dan mengubati penyakit tersebut dengan menggunakan ubatan alam semula jadi adalah seperti berikut :-

 Lobak Putih.
Lobak Putih
Lobak Putih

   Ambil beberapa lobak putih di cuci dengan air yang bersih buang kulit dan di makan isinya mentah-mentah. Kalau tidak lalu makan mentah bolelah di rebus dan di makan selalu. Boleh juga lobak tersebut di kisar sehingga halus setalah di kisar perahkan kisaran lobak tersebut dan di ambil airnya atau jusnya. Amalkan minum jus lobak putih sebagai sarapan pagi. Campurkan gula atau madu asli.

Buah Petai Cina.
Buah petai (Leucaena glauca Benth)
Buah petai (Leucaena glauca Benth)

  Buah petai cina dengan nama sentifiknya iaitu Leucaena glauca Benth, ambil buah petai  yang tua, ambil biji-bijinya dan di jemur. Lepas itu di goreng tanpa minyak. Apabila biji-biji itu menjadi hitam keluarkan dari tempat menggoreng dan di tumbuk atu dikisar hingga halus. Ambil satu camca teh serbuknya dan bancuhkan dengan setengah gelas air masak. Minumlah tiga kali sehari.

Daun Pegaga.
Daun Pegaga.
Daun Pegaga.

   Ambil kira-kira satu cekak pegaga, bersihkan dan rebus daun, batang dan akar-akarnya sekali. Airnya untuk di rebus kira-kira tiga gelas dan biar mendidih sehingga airnya tinggal separuh sahaja. Minumlah airnya pada waktu pagi, tengah hari dan petang selama sepuluh hari.

Barli dan Gula Batu.
Barli
Barli
Gula Batu
Gula Batu

   Ambil barli satu dan gula batu, rebus satu paket barli sehingga lembut dan masukkan sedikit gula batu. Khasiat dari barli dan gula batu dapat menghancurkan batu karang yang ada dalam tubuh badan.

Serbuk Jintan Hitam, Madu Asli dan Air Panas. 
Jintan Hitam
Jintan Hitam
Madu Asli
Madu Asli

  Campurkan satu sudu kecil serbuk jintan hitam, tiga sudu madu asli dan satu gelas air panas. Minum setiap malam sebelum tidur untuk menghancurkan batu karang yang ada dalam tubuh badan.

Empulur Jangung. 
Biji dan Empulur Jangung.
Biji dan Empulur Jangung. 

  Ambil tujuh tongkol empelur jagung yang telah di buang isinya  kemudian rebus dalam lima gelas air sehingga mendidih dan air tersebut menjadi separuh. Minum tiga kali sehari. 

Pokok Bunga Matahari.
Pokok Bunga Matahari.
Pokok Bunga Matahari.

   Ambil pokok bunga matahari dan didihkan pokok bunga matahari masukkan kesemuanya termasuk akarnya. Rebus ia sehingga airnya separuh. Minumlah airnya setiap hari.

Nanas Dan Empulur Nanas.
Nanas Dan Empulur Nanas.
Nanas Dan Empulur Nanas.

   Ambil buah nanas sebiji dan kupas nanas tersebut dan kisar bersama segelas air dan satu sudu garam. Minum satu cawan setiap pagi selepas bangun tidur. Selain isi,empulur nanas juga banyak khasiatnya. Rebus empulur nanas bersama gula batu. Minum setiap malam sehingga batu karang tiada lagi.

Buah Tembikai dan Gula Batu.
Buah Tembikai
Buah Tembikai
Gula Batu
Gula Batu

   Ambil sebiji buah tembikai dan gula batu, kisar tembikai tersebut bersama gula batu. Jus dari sebiji tembikai wajib di habiskan dalam tempoh 24 jam. Buat selama tiga hari berturut-turut.

Jus Prune.
Jus Prune.
Jus Prune.

   Jus dari buah purne juga dapat membantu menghilangkan batu karang. Minum jus prune setiap hari sehingga batu karang tiada lagi.

Minyak Zaitun, Jus Lemon dan Jus Nenas.
Minyak Zaitun
Minyak Zaitun
Jus Lemon
Jus Lemon
Jus Nenas
Jus Nenas

   Untuk kaedah ini, bahan yang di perlukan ialah dua cawan minyak zaitun, secawan cawan jus lemon dan sedikit jus nanas. Caranya pilih dua hari yang sesuai iaitu satu hari untuk rawatan dan satu hari untuk berehat. Untuk hari pertama selepas jam 12 tengah hari hendaklah berhenti makan dan perbanyakkan minum-minuman jus buah-buahan terutamanya jus apel hijau. Sekitar jam 6.30 pm ke jam 7.00 pm berehat untuk mengambil pemakanan atau minuman. Setelah rehat dari segi pengambilan pemakanan, minuman dan juga secukup rehat pada seluruh badan. Ambil ¼ cawan lebih kurang empat sudu besar minyak zaitun di campurkan dua sudu besar jus lemon dan kemudian minum dengan beberapa peringkat. Setelah di minum baring sekejap dalam 15 minit dan mengiring sebelah kanan bahu sebelah kiri di atas. Kemudian ulangi kaedah tersebut sehingga kesemua campuran minyak zaitun dan jus lemon habis di minum. Dan terus masuk tidur dengan mengiringkan badan sebelah kanan di nasihatkan jangan mengambil sebarang pemakanan atau minuman. Perhatikan ke esokkan paginya. Jika membuang air besar perhatikan objek yang berwarna hijau gelap atau hitam,itulah batu hempedu.

   Perbanyakkanlah meminum air kosong suam-suam hangat atau air kosong kerana badan kita perlu menghasilkan air kencing yang mencukupi untuk mencairkan bahan-bahan yang bertukar atau terjadinya menjadi batu karang. Sekiranya tidak minum air kosong atau kurang meminum air kosong dengan secukupnya atau berpeluh banyak maka air kencing akan kelihatan agak gelap,yang mana sepatutnya berwarna kekuningan,kuning pucat atau jernih.

   Untuk mengelakkan dan mencengah penyakit batu karang ini adalah banyakkan minum air kosong,ambil pemakanan yang lebih banyak makanan yang kaya dengan kalsium, kurangkan pengambilan garam, kurangkan pengambilan makanan yang kaya dengan oksalat, kurangkan pengambilan protin hawian dan elakkan suplemen vitamin c. Amalkanlah pemakanan yang sihat dan amalkanlah kehidupan yang sihat bersama keluarga yang tersayang.

0 Comments