Penyakit gastrik yang adalah satu penyakit yang sering kali berlaku di bahagian perut atau ulu hati. Mengikut kajian para kedoktoran, penyakit gastrik adalah keradangan yang berlaku di lapisan bawah perut. Penyakit ini yang selalu berlaku di dalam masyarakat dan sering berlaku di jabatan kecemasan oleh pesakit yang mengalami masalah penyakit tersebut. Penyakit ini boleh berlaku oleh di sebabkan jangkitan kuman seperti Helicobacter Pylori, alergi, ubat atau ubat-ubat (khas ubat tahan sakit, aspirin dan ubat tradisional yang mengandungi kandungan steroid).

   Prostaglandin adalah zat dengan struktur sejenis bahan kimia seakan hormon yang diperlukan untuk melindungi lapisan perut semasa melakukan hakisan asid gastrik (asid yang dirembeskan oleh sel di dalam perut) fungsinya adalah penting dalam proses penembuhan luka. Tidak seperti hormon, prostaglandin dihasilkan oleh badan hanya dalam keadaan tertentu. Secara alam semula jadi, badan akan menghasilkan prostaglandin apabila di perlukan.

Antara tanda-tanda penyakit gastrik adalah seperti berikut:-
  1. Sakit di bahagian ulu hati
  2. Perut kembung
  3. Sendawa yang kerap
  4. Loya dan muntah
  5. Muntah darah atau najis bewarna hitam
Di atas adalah simptom penyakit gastrik apabila lewat makan, stress, makan-makanan yang terlalu pedas dan tidak mengunyah makanan sehingga lumat sehingga menghadapi masalah penghadaman.

  Cara pemakanan yang tidak teratur sering kali menyebabkan penyakit gastrik. Pesakit yang mengalamai penyakit tersebut dan di nasihatkan agar makan pada waktu malam makan dalam kuantiti yang sedikit tapi dalam jangka masa yang singkat haruslah kerap makan dalam selang beberapa jam. Kenal pasti faktor yang boleh menyebabkan sakit gastrik berlarutan, sebagai contoh sering mengambil pemakanan-makanan yang terlalu pedas, dan  minuman bergas, minuman atau tabiat lewat makan. Elakkan faktor penyebab penyakit tersebut.

Pesakit yang mengalami penyakit gastrik hendaklah menjaga pengambilan pemakanan, minuman dan  haruslah mengelakkan pengambilan makanan dan minuman seperti berikut:-
  1. Makanan bergoreng.
  2. Makanan di dalam tin kerana ia mengandungai asid yang tinggi.
  3. Makanan yang ada asid tinggi seperti limau, oren, tomato.
  4. Elakkan merokok.
  5. Minuman yang tinggi kandungan kafein seperti teh, kopi.
  Satu amalan yang selalu di salah anggap oleh pesakit gastrik adalah, pengambilan ubatan tahan sakit boleh menyebabkan  penyakit gastrik. Masyarakat mesti sedari dan ambil tahu bahawa sesetangah pengambilan ubat tahan sakit ada satu bahan kimia yang boleh digunakan penghasilan prostaglandin, seterusnya masalah lapisan perut mudah terhakis oleh 'gastric acid'. Selain ubat tahan sakit, ubat tradisional juga ada komponen bahan kimia yang boleh menyebabkan pengeluaran prostaglandin di perut terbantut. Pengambilan kedua-dua jenis ubat ini boleh menyebabkan penyakit gastrik bertambah teruk jika tidak tepat dengan pengambilan ubatan tersebut.

  Dengan pengambilan ubatan dan bahan alam semula jadi dapat merawat dan mengiubati penyakit gastrik yang kosnya tidaklah tinggi dan mudah di dapati di sekitar kawasan halaman rumah dan pasaran. Antara ubatan atau bahan alam semula jadi yang boleh mengubati sakit gastrik adalah seperti berikut :-

1. Kurma Ajwa.
Kurma Ajwa
Kurma Ajwa

Ambil tiga biji buah kurma ajwa di rendam dalam gelas yang berisi air suam hangat dan di biarkan dalam beberapa minit sehingga airnya bertukar warna dan boleh di campurkan dengan madu kelulut. minyak zaitun setengah sudu kecil atau minyak cengkih. Minum air rendaman kurma ajwa lakukan kaedah ini setiap tiga kali sehari.


2. Madu Kelulut.
Madu Kelulut
Madu Kelulut

Madu kelulut dapat mengatasi pelbagai masalah kesihatan. Kandungan madu kelulut ini yang mempunyai asidnya yang tinggi dan dapat mengatasi masalah kesihatan seperti kencing manis, kanser payudara, gastrik dan menyembuhkan sel-sel yang lemah dalam imunasi dalam badan. Ambil madu kelulut tiga sudu besar dan di minum sahaja atau di campurkan dengan air suam hangat. Lakukan kaedah ini dua kali sehari.


3. Susu Kambing.
Susu Kambing
Susu Kambing

Amalkanlah meminum susu kambing yang baru di perah. Jika tidak dapat susu yang di perah, carilah di pasar raya susu kambing yang telah di proses menjadi tepung. Minumlah susu kambing pada tiap-tiap hari di waktu pagi.


4. Cuka Apel.
Cuka Apel
Cuka Apel

Cari cuka apel yang asli dan tidak di campurkan dengan bahan-bahan lain. Walaupun rasanya adalah sangat masam, namaun ia sangat baik untuk tubuh badan. Ambil cuka apel dalam dua sudu dan campurkan dengan air suam-suam, biarkan dalam beberaba minit kemudian di minium. Dengan cara ini penyakit tersebut akan segera mengatasi masalah gastrik yang di hadapi. Sekiranya jika ada cuka kurma itu sebaiknya di gunakan untuk merawat penyakit gastrik.


5. Akar Seruntun.
Akar Seruntun
Akar Seruntun

Ambil akar seruntun di bersihkan dengan air bersih yang mengalir. Pastikan akar seruntun di cuci dan di bersihkan dan tidak ada benda asing yang melekat dan di biarkan kering dalam beberapa minit. Kemudian ambil akar seruntun di rebus dalam 5 gelas air dan biarkan mendidih sehingga tiga gelas, Biarkan air rebusan suam-suam kemudian di munum. Amal kaedah ini pada setiap pagi. Tetapi tidak semua orang yang sanggup meminumnya kerana ia sangat pahit.


6. Daun Betik.
Daun Betik
Daun Betik

Ambil sehelai atau dua helai daun betik rambai boleh juga di ambil akarnya. Bersihkan terlebih dahulu daun betik dengan air bersih, keringkan dalam beberapa minit kemudian di rebus hingga mendidih. Setelah air rebusan mendidih di tuang dan di tapis, biarkan ia sejuk. Kemudian ambil air rebusan tersebut di embunkan selama semalaman. Setelah di embunkan minumlah air tersebut tiap-tiap kali hendak tidur.


7. Daun Ulam Selaput Tunggul.
Daun Ulam Selaput Tunggul
Daun Ulam Selaput Tunggul

Ambil tujuh helai daun selaput tunggul di cuci dengan air bersih yang mengalir dan di ramaskan dengan air suam hingga keluar air berwarna kehijauan dan di tapis. Bila sudah di tapis ambil airnya di campurkan dengan madu asli atau susu segar dan di minum pada tiap-tiap malam bila hendak tidur.

8. Daun Sembung.
Daun Sembung
Daun Sembung

Ambil daun sembung (Blumea Balsamifera D.C) lima helai dan di cuci dengan air bersih yang mengalir dan di rebuskan selama tiga gelas air hingga mendidih dan tinggal hanya setengah gelas dan campurkan sedikit garam. Apabila sudah mendidih di tuangkan dalam gelas dan di biarkan hingga suam-suam kemudian di minum. Amalkan kaedah ini pada tiap-tiap pagi sebelum menambil makanan sarapan pagi.


9. Daun Bakung.
Daun Bakung
Daun Bakung

Ambil daun bakung (Crinun asiaticum Linn) di cuci dengan air bersih dan di biarkan kering kemudian layurkan ke atas api. Sapukan minyak kelapa ke atas daun yang telah di layurkan. Ambil sedikit asam jawa di remeskan dan di temekkan pada perut dan daun bakung di gunakan sebagai pembalutnya agar tidak terbuka, maka balutlah dengan kain panjang.


10. Daun Jambu Batu.
Daun Jambu Batu
Daun Jambu Batu

Ambil beberapa daun jambu batu juga mempunyai khasiat kepada tubuh badan manusia dan berfungsi sebagai penawar pelbagai penyakit. Ambil daun jambu batu dalam beberapa helai di cuci dengan air yang bersih yang mengalir. Setelah di bersihkan, daun jambu batu tersebut di rebus hingga mendidih. Apabila sudah mendidih air rebusan di biarkan suam-suam kemudian di tapis airnya dan di minum


11. Daun Kunyit.
Daun Kunyit
Daun Kunyit

Daun kunyit juga mempunyai khasiat pada tubuh badan manusia dan daun kunyit juga di buat sebagai herba untuk mengekalkan awet muda dan kecantikan. Daun kunyit ini juga memiliki antioksidan yang sangat tinggi dan mampu meningkatkan kekuatan imunasi pada tubuh badan dan dapat melawan sebarang penyakit. Ambil daun kunyit dan di cuci dengan air yang bersih, tumbuk atau kisar dengan lumat. Ambil daun yang telah di tumbuk atau di kisar dengan lumat masukkan ke dalam gelas dan campurkan dengan susu segar atau campurkan dengan madu asli yang berisi air suam hangat. Kemudian di minum, amalkan setiap hari sehingga rasa sakit gastrik menghilang.


12. Halia.
Halia
Halia

Halia yang terkenal dengan khasiatnya yang memang mujarab dalam melegahkan sakit perut, kembung dan berangin. Halia juga mempunyai khasiat yang bersifat anti-kanser.Ambil halia dan di hiris seberaba banyak dan di kisar halus. Ambil halia yang telah di kisar halus dan di perah di ambil jusnya atau perhan air halia di tapis, masukkan airnya ke dalam gelas. Masukkan air suam hangat ke dalam gelas yang berisi perhan halia dan di campurkan dengan madu asli. Kemudian di minum airnya.


13. Kayu Manis.
Kayu Manis
Kayu Manis

Kayu manis  bukan sahaja di gunakan dalam bahan masakkan akan tetapi kayu manis jugha dapat merawat penyakit seperti penyakit sakit gestrik. Ambil tiga batang kayu manis dan di rebus hingga mendidih, biarkan ia sejuk sebelum di minum. Dengan kaedah lain, masukkan setengah sudu serbuk kayu manis dan madu dalam segelas susu cair yang suam kemudian di minum.


14. Bawang Putih.
Bawang Putih
Bawang Putih

Bawang putih mempunyai khasiat pada tubuh badan. Bawang putih juga merupakan tanaman yang telah di gunakan pada zaman mesir puba lagi. Bawang juga mengandungi kandungan allicin salah satu komponen biologi aktif yang paling utama yang berfungsi anti bakteria. Untuk mendapatkan kesan paling maksimum, panggang dua  ulas bawang setelah masak di buang kulitnya dan makan begitu sahaja lakukan pada sebelum makan dan sarapan pagi atau rebus bawang putih bersama lada hitam dalam beberapa minit dan di biarkan sejuk, tapiskan airnya dan kemudian di minum untuk hilangkan sakit gastric lakukan kaedah ini dua kali sehari.


   Sekiranya penyakit gastrik masih berterusan dan sakit, dapatkan khidmat nasihat doktor. Penyakit gastrik boleh di rawat, sekiranya mengalami simptom yang hingga membimbangkan, rujuk dan bertanya pada yang pakar. Bimbang dan di kuatiri akan membawa kepada penyakit lain.

   Amalkan pemakanan yang berkhasiat dan berjadual, jangan sering mengalami strest. Tumpukan dengan perkara yang positif. Kunyah makanan sehingga betul-betul lumat kerana ia memberi banyak manfaat dan vitamin pada tubuh badan selain itu juga dapat mengelakkan daripada perut muda di serang atau mendapat penyakit gastrik.

0 Comments